summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/cases/dogdesign/index.md
blob: 7183c5d0fb52539481211c5b1a1cc479372ca826 (plain)

Dogmedesign (dogdesign)

Hvilke "gode" designs kan stimulere designere til "gode" designs?

Hvordan kan designere styrkes i at inddrage "gode" principper i udvikling og evaluering af design?

En udforskning af design-idealer efter "eat your own dog(ma)food"-princippet.

Konkrete teknologiske artefakter kunne være...:

"DDC omtale af deres resourcer som "open-source""

Cirkulær gaveøkonomi

Designkoncepter skal være distribuerede, med eksplicit fællesskabsorienteret licensering til understøttelse af cirkulær gaveøkonomi efter nærhedsprincippet.

Jordnære artefakter

Fysiske modeller og produkter skal anvende bæredygtige materialer. Grønt regnskab og vugge-til-vugge-princippet skal anvendes kritisk ved alle designs, både fysiske, strukturelle og mere abstrakte.

Ydmyge systemer

Data-håndtering skal være [troværdig] og overskuelig, 5-stjernede data håndteret efter nærhedsprincippet: Distribueret tillid men frihed til at undgå lokal infrastruktur.

[troværdig]; https://mastodon.social/@kennwhite/111248292820347087 "Trut af Kenn White - Simple brud på datasikkerhed"

Respektfuld brugeroplevelse

Designet skal respektere ejeren, brugere og cyborgs i almindelighed.