summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vuc/ep/guarana.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'vuc/ep/guarana.md')
-rw-r--r--vuc/ep/guarana.md234
1 files changed, 234 insertions, 0 deletions
diff --git a/vuc/ep/guarana.md b/vuc/ep/guarana.md
new file mode 100644
index 0000000..f3f5635
--- /dev/null
+++ b/vuc/ep/guarana.md
@@ -0,0 +1,234 @@
+---
+title: Appropriation i multimodale tekster
+subtitle: |
+ Synopsis \
+ Eksamensprojekt i Dansk A og Historie B
+author: Jonas Smedegaard
+date: 2023-05-02
+lang: da-DK
+mainfont: Libertinus Serif
+mainfontoptions:
+- Numbers=Lowercase
+sansfont: Libertinus Sans
+monofont: Libertinus Mono
+format:
+# html:
+# embed-resources: true
+ pdf:
+ pdf-engine: lualatex
+ documentclass: scrartcl
+ classoption:
+ - DIV=calc
+ papersize: a4
+ csquotes: true
+ include-in-header:
+# turn inline hyperlinks into footnotes
+ - text: |
+ \usepackage{hyperref}
+ \renewcommand{\href}[2]{#2\footnote{\url{#1}}}
+# recalculate page margins, since mainfont was set after documentclass
+ - text: |
+ \KOMAoptions{DIV=last}
+# avoid widow or orphan lines
+ - text: |
+ \ifLuaTeX\usepackage{lua-widow-control}\lwcsetup{balanced}\else\usepackage[defaultlines=4,all]{nowidow}\fi
+# enable vector language asymptote
+ - text: |
+ \usepackage{asymptote}
+# enable vector language asymptote
+ - text: |
+ \usepackage{floatrow}
+ \DeclareFloatFont{henry}{\sffamily\itshape}
+ \floatsetup[figure]{font=henry}
+toc: true
+toc-depth: 2
+link-citations: true
+bibliography: ref.bib
+# humanities: apa; social sciences: modern-language-association; history: chicago-author-date-de
+csl: nys-nydanske-sprogstudier
+resource-path:
+- /usr/share/citation-style-language/styles
+filters:
+ - quarto-tikz
+---
+
+{{< pagebreak >}}
+# Indledning
+
+Jeg deltager i et international kollektivt samarbejde
+om at udvikle og distribuere såkaldt "Fri software" -
+dvs. computerkode som frit må bruges, kopieres og ganskes.
+I 2004 mødtes vi i 2 uger i Brasilien,
+og jeg havde medbragt et bidrag til en hyggeaften:
+Reklamespots tilhørende kunstværket "Guaraná Power".
+Jeg fandt det både fagligt og politisk relevant
+hvordan en dansk kunstnergruppe havde igangsat
+et international kollektivt samarbejde
+om at udvikle og distribuere en kopi af den brasilianske nationaldrik,
+men mine brasilianske kolleger forstod ikke joken.
+
+Appropriation har fået øget fokus i nyere tid,
+ofte negativt associeret.
+"Guaraná Power" anvender appropriation som *positive* styrkemarkører
+gennem relationer til bl.a. imperialisme og fredsbevægelsen
+i flere af værkets modaliteter.
+
+Jeg vil her belyse værkets brug af appropriation
+for at afdække mulige forklaringer på
+at værket ikke er universelt selvindlysende.
+
+# Problemformulering
+
+Hvordan indeholder kunstværket "Guaraná Power" appropriation?
+
+## Problemstillinger
+
+* Hvad kommunikerer værket konkret, og til hvem?
+* Hvordan opleves værket drillende, og hvorfor?
+* Hvor og hvordan indeholder værket appropriation?
+* Hvorfor og med hvilke belæg kan værket klassificeres som politisk kunst?
+
+{{< pagebreak >}}
+# Værket
+
+!["Guaraná Power" [@webside]; foto: Anders Sune Berg](corner.png)
+
+Sodavand produceret som fair trade og solgt på danske caféer
+
+På besøg i Brasilien i bliver værket ikke forstået
+af intellektuelle og politisk engagerede unge.
+
+## Produktet
+
+![Flaske [@sodavand]; foto: Jeppe Gudmundsen-Holmgreen](bottle.png){.column-margin}
+
+![Originalt logo [@logo]](LOGO_GUARANA.jpg){.column-margin}
+
+bag titel anes logo for "Guaraná Antarctica"
+→ Brasiliens Coca cola / hyldeblomst
+→ **Produktappropriation**
+
+Denotativt: **Energidrik**
+Konotativt: **Politisk opråb** - *power to the people*
+
+::: {#fig-penta-konkret}
+\usetikzlibrary{shapes.geometric}
+\begin{tikzpicture}
+ \def\LstG{"","Politik","Superflex","Logos","Danske cafeer og butikker","Unge intellektuelle rebeller"}
+ \node[regular polygon,regular polygon sides=5,minimum width=8em] (5gon){};
+ \draw (5gon.corner 2) node[circle,fill,inner
+ sep=1.5pt,label={18+72*2:{\pgfmathsetmacro{\lbl}{{\LstG}[2]}\lbl}}]{}
+ foreach \X in {4,1,3,5,2} {-- (5gon.corner \X)
+ node[circle,fill,inner
+ sep=1.5pt,label={18+72*\X:{\pgfmathsetmacro{\lbl}{{\LstG}[\X]}\lbl}}]{}};
+\end{tikzpicture}
+
+Retorisk pentagram, konkret flaske
+:::
+
+::: {#fig-elephants}
+> GUARANÁ POWER is an energy softdrink produced by a guaraná farmers cooperative from Maués in the Brazilian Amazon, in collaboration with Superflex. The farmers have organised themselves in response to the activities of the multinational corporations Xxxxx and XxxxxXx, a cartel whose monopoly on the purchase of the raw material has driven the price of guaraná berries down 80%, while the cost of their products to the consumer has risen.
+
+Etiket [@etiket]
+:::
+
+Hemmelig komponent
+→ censurerede ord er **Ambev** og **PepsiCo** [@etiket2003]
+→ Coca colas hemmelige ingrediens
+→ Dansk Jolly cola reklame i 1990'erne
+→ Colakrig efter 2. verdenskrig skabte Jolly cola
+
+## Projektet
+
+Beskrevet/iscenesat som samarbejde med brasilianske bønder
+i en "politisk respons" til udbytning.
+
+Pop-art (som Warhol) → men her **politisk!**
+→ i kategori "udvidet kollektiv" - men reelt også "kopiering af ideer"
+→ **Produktappropriation**
+
+Agitation for "power" til bønder er reference til "power to the people"
+fra fredsbevægelsen under Vietnamkrigen.
+→ **Politisk appropriation**
+
+At støtte bønder modarbejder Guaranier i Maué
+→ Guaranier: Indiansk folk i Maués, først til at dyrke Guaraná
+→ forsøger at få eksklusivret til Guaraná
+→ **Kulturappropriation** - ifølge etnolog [@kritik].
+
+::: {.callout-warning title="Utroværdig afsender"}
+Webside er fra 2021; beskriver projekt 2003-2014
+→ Kildenær: Førstehåndsviden, primær kilde, nedfældet samtidigt
+→ Særinteresser: kommerciel success + kunstnerisk røre
+→ Validering: Beskrivelse matcher rapport til sponsor [@øjenvidne]
+→ *Ikke* politisk at værket *siger* det er politisk
+:::
+
+![handels- og markedsføringsspor](flow)
+
+FIXME: pentagram: "Kunst","Kunstnergruppen","Logos","Kunsthaller","Progressive kunstinsteresserede"
+
+{{< pagebreak >}}
+# Pointer
+
+## Effektivt i Danmark
+
+indtil 1950'erne
+: Amerikansk overklasse-idyl
+
+1970'erne
+: teenage-lykke
+
+1990'erne
+: meta-fallos-symboler i 1990'erne
+: (Asger Liebst udgav lærebog "Øjet og pilen" i 1989)
+
+2000'erne
+: Postkolonialisme
+
+Solidaritet
+: midtersøgende regering i 100 år
+
+Amerikanisme
+: USA hjælper DK (Marshall-hjælp); Jolly cola
+
+Power to the people
+: Fredsbevægelsen under Vietnamkrigen
+
+Kopiering af ideer
+: Vestlig modbevægelse siden 1980'erne
+: Mainstream (MP3 musik, Piratpartiet) siden 2000'erne
+: Farligt: potentielt ulovligt
+
+## Ineffektivt i Brasilien
+
+1500-1815
+: Portugisisk kolonialisering
+
+1964-1985
+: USA-støttet konservativt diktatur
+: Det brasilianske mirakel: Ekstremt økonomisk boom
+: Årene med bly
+2002
+: Lula: Første arbejderleder af Brasilien
+
+Solidaritet
+: konservativisme, Diktatur, libralisme, neoliberalisme frem til 2002
+: midtersøgende regering frem til 2014
+
+Amerikanisme
+: USA ville invadere Brasilien pga. gummi
+: Brasilien ofrer 300.000 "gummisoldater"
+
+Power to the people
+: USA provokerer til 21 års liberalt diktatur
+
+Kopiering af ideer
+: Normaliseret
+
+Værkets symbolik er **eurocentrisk**
+Eurocentrik komplicerer tolkning som **kunstværk**
+Eurocentrik involverer **måske** kulturappropriation
+
+{{< pagebreak >}}
+# Litteraturliste