title: Appropriation i multimodale tekster
subtitle: |
Synopsis
Eksamensprojekt i Dansk A og Historie B
author: Jonas Smedegaard
date: 2023-05-02
lang: da-DK
mainfont: Libertinus Serif
mainfontoptions:
- Numbers=Lowercase
sansfont: Libertinus Sans
monofont: Libertinus Mono
format:
html:
embed-resources: true
pdf:
pdf-engine: lualatex
documentclass: scrartcl
classoption:
- DIV=calc
papersize: a4
csquotes: true
include-in-header:
turn inline hyperlinks into footnotes
- text: |
\usepackage{hyperref}
\renewcommand{\href}[2]{#2\footnote{\url{#1}}}
recalculate page margins, since mainfont was set after documentclass
- text: |
\KOMAoptions{DIV=last}
avoid widow or orphan lines
- text: |
\ifLuaTeX\usepackage{lua-widow-control}\lwcsetup{balanced}\else\usepackage[defaultlines=4,all]{nowidow}\fi
enable vector language asymptote
- text: |
\usepackage{asymptote}
enable vector language asymptote
- text: |
\usepackage{floatrow}
\DeclareFloatFont{henry}{\sffamily\itshape}
\floatsetup[figure]{font=henry}
toc: true
toc-depth: 2
link-citations: true
bibliography: ref.bib
humanities: apa; social sciences: modern-language-association; history: chicago-author-date-de
csl: nys-nydanske-sprogstudier
resource-path:
- /usr/share/citation-style-language/styles
filters:
{{< pagebreak >}}
Indledning
Jeg deltager i et international kollektivt samarbejde
om at udvikle og distribuere såkaldt "Fri software" -
dvs. computerkode som frit må bruges, kopieres og ganskes.
I 2004 mødtes vi i 2 uger i Brasilien,
og jeg havde medbragt et bidrag til en hyggeaften:
Reklamespots tilhørende kunstværket "Guaraná Power".
Jeg fandt det både fagligt og politisk relevant
hvordan en dansk kunstnergruppe havde igangsat
et international kollektivt samarbejde
om at udvikle og distribuere en kopi af den brasilianske nationaldrik,
men mine brasilianske kolleger forstod ikke joken.
Appropriation har fået øget fokus i nyere tid,
ofte negativt associeret.
"Guaraná Power" anvender appropriation som positive styrkemarkører
gennem relationer til bl.a. imperialisme og fredsbevægelsen
i flere af værkets modaliteter.
Jeg vil her belyse værkets brug af appropriation
for at afdække mulige forklaringer på
at værket ikke er universelt selvindlysende.
Problemformulering
Hvordan indeholder kunstværket "Guaraná Power" appropriation?
Problemstillinger
- Hvad kommunikerer værket konkret, og til hvem?
- Hvordan opleves værket drillende, og hvorfor?
- Hvor og hvordan indeholder værket appropriation?
- Hvorfor og med hvilke belæg kan værket klassificeres som politisk kunst?
{{< pagebreak >}}
Værket
Sodavand produceret som fair trade og solgt på danske caféer
På besøg i Brasilien i bliver værket ikke forstået
af intellektuelle og politisk engagerede unge.
Produktet
{.column-margin}
{.column-margin}
bag titel anes logo for "Guaraná Antarctica"
→ Brasiliens Coca cola / hyldeblomst
→ Produktappropriation
Denotativt: Energidrik
Konotativt: Politisk opråb - power to the people
::: {#fig-penta-konkret}
\usetikzlibrary{shapes.geometric}
\begin{tikzpicture}
\def\LstG{"","Politik","Superflex","Logos","Danske cafeer og butikker","Unge intellektuelle rebeller"}
\node[regular polygon,regular polygon sides=5,minimum width=8em] (5gon){};
\draw (5gon.corner 2) node[circle,fill,inner
sep=1.5pt,label={18+722:{\pgfmathsetmacro{\lbl}{{\LstG}[2]}\lbl}}]{}
foreach \X in {4,1,3,5,2} {-- (5gon.corner \X)
node[circle,fill,inner
sep=1.5pt,label={18+72\X:{\pgfmathsetmacro{\lbl}{{\LstG}[\X]}\lbl}}]{}};
\end{tikzpicture}
Retorisk pentagram, konkret flaske
:::
::: {#fig-elephants}
GUARANÁ POWER is an energy softdrink produced by a guaraná farmers cooperative from Maués in the Brazilian Amazon, in collaboration with Superflex. The farmers have organised themselves in response to the activities of the multinational corporations Xxxxx and XxxxxXx, a cartel whose monopoly on the purchase of the raw material has driven the price of guaraná berries down 80%, while the cost of their products to the consumer has risen.
Etiket [@etiket]
:::
Hemmelig komponent
→ censurerede ord er Ambev og PepsiCo [@etiket2003]
→ Coca colas hemmelige ingrediens
→ Dansk Jolly cola reklame i 1990'erne
→ Colakrig efter 2. verdenskrig skabte Jolly cola
Projektet
Beskrevet/iscenesat som samarbejde med brasilianske bønder
i en "politisk respons" til udbytning.
Pop-art (som Warhol) → men her politisk!
→ i kategori "udvidet kollektiv" - men reelt også "kopiering af ideer"
→ Produktappropriation
Agitation for "power" til bønder er reference til "power to the people"
fra fredsbevægelsen under Vietnamkrigen.
→ Politisk appropriation
At støtte bønder modarbejder Guaranier i Maué
→ Guaranier: Indiansk folk i Maués, først til at dyrke Guaraná
→ forsøger at få eksklusivret til Guaraná
→ Kulturappropriation - ifølge etnolog [@kritik].
::: {.callout-warning title="Utroværdig afsender"}
Webside er fra 2021; beskriver projekt 2003-2014
→ Kildenær: Førstehåndsviden, primær kilde, nedfældet samtidigt
→ Særinteresser: kommerciel success + kunstnerisk røre
→ Validering: Beskrivelse matcher rapport til sponsor [@øjenvidne]
→ Ikke politisk at værket siger det er politisk
:::
FIXME: pentagram: "Kunst","Kunstnergruppen","Logos","Kunsthaller","Progressive kunstinsteresserede"
{{< pagebreak >}}
Pointer
Effektivt i Danmark
indtil 1950'erne
: Amerikansk overklasse-idyl
1970'erne
: teenage-lykke
1990'erne
: meta-fallos-symboler i 1990'erne
: (Asger Liebst udgav lærebog "Øjet og pilen" i 1989)
2000'erne
: Postkolonialisme
Solidaritet
: midtersøgende regering i 100 år
Amerikanisme
: USA hjælper DK (Marshall-hjælp); Jolly cola
Power to the people
: Fredsbevægelsen under Vietnamkrigen
Kopiering af ideer
: Vestlig modbevægelse siden 1980'erne
: Mainstream (MP3 musik, Piratpartiet) siden 2000'erne
: Farligt: potentielt ulovligt
Ineffektivt i Brasilien
1500-1815
: Portugisisk kolonialisering
1964-1985
: USA-støttet konservativt diktatur
: Det brasilianske mirakel: Ekstremt økonomisk boom
: Årene med bly
2002
: Lula: Første arbejderleder af Brasilien
Solidaritet
: konservativisme, Diktatur, libralisme, neoliberalisme frem til 2002
: midtersøgende regering frem til 2014
Amerikanisme
: USA ville invadere Brasilien pga. gummi
: Brasilien ofrer 300.000 "gummisoldater"
Power to the people
: USA provokerer til 21 års liberalt diktatur
Kopiering af ideer
: Normaliseret
Værkets symbolik er eurocentrisk
Eurocentrik komplicerer tolkning som kunstværk
Eurocentrik involverer måske kulturappropriation
{{< pagebreak >}}
Litteraturliste