summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--vuc/ep/guarana.md79
1 files changed, 59 insertions, 20 deletions
diff --git a/vuc/ep/guarana.md b/vuc/ep/guarana.md
index c04d50b..1c797f7 100644
--- a/vuc/ep/guarana.md
+++ b/vuc/ep/guarana.md
@@ -43,12 +43,16 @@ resource-path:
# Indledning
-Jeg deltog i 2004 i en semi-professionel konference i Brasilien.
-og havde medbragt et bidrag til en hyggeaften:
+Jeg deltager i et international kollektivt samarbejde
+om at udvikle og distribuere såkaldt "Fri software" -
+dvs. computerkode som frit må bruges, kopieres og ganskes.
+I 2004 mødtes vi i 2 uger i Brasilien,
+og jeg havde medbragt et bidrag til en hyggeaften:
Reklamespots tilhørende kunstværket "Guaraná Power".
-Jeg fandt det kommunikativt sprælsk og politisk vedrørende
-at en dansk kunstnergruppe med provokunst gjorde grin
-med multinationales udbytning af den brasilianske nationaldrik,
+Jeg fandt det både fagligt og politisk relevant
+hvordan en dansk kunstnergruppe havde igangsat
+et international kollektivt samarbejde
+om at udvikle og distribuere en kopi af den brasilianske nationaldrik,
men mine brasilianske kolleger forstod ikke joken.
Appropriation har fået øget fokus i nyere tid,
@@ -158,6 +162,8 @@ At værket bæres af alliance med bønder der dyrker planten Guaraná
er senere kritiseret for at være kulturel appropriation
af mawé-indianere i samme region som oprindeligt anvendte planten.
+* Guaraná indeholder mere koffein end kaffe
+
# Effekten
*Ikke* politisk at værket *siger* det er politisk.
@@ -187,23 +193,11 @@ Ifølge Ann Laura Stoler
kan dette identificeres ved at belyse
om anvendte concepter er eurocentrisk funderede.
-# Konklusion
+# Målgrupperne
-[FIXME]
+## Danskere
-# !!! NEDENFOR BLOT LØSE NOTER!!!
-
-En øjenvidneberetning eksisterer
-i form af en rapport fra den workshop som igangsatte projektet -
-uden den kunstnerisk/strategiske selvcensur
-som kunstnergruppen valgte at pålægge deres eget senere materiale.
-<https://web.archive.org/web/20061003053505/http://www.nifca.org/2006/projects/2003/supertropical.html>
-
-Havde kunstnergruppen samme meninger da de lancerede kunstværket
-som i deres respons til kritikken,
-eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis?
-
-## Reklametemaer for energidrik, historisk
+### Reklametemaer for energidrik, historisk
indtil 1950'erne
: Amerikansk overklasse-idyl
@@ -218,6 +212,51 @@ indtil 1950'erne
2000'erne
: meta-antiimperialisme
+## Brasilianere
+
+### Politik
+
+* 1500-1815: Portugisisk kolonialisering
+* 1964-1985: USA-støttet konservativt diktatur
+ * Det brasilianske mirakel: Ekstremt økonomisk boom
+ * Årene med bly
+* 2002: Lula bliver første "folkelige" leder i Brasilien
+ * Enkelte stater venstreorienterede tidligere, bl.a. Rio Grande do Sul
+* 2014: Politisk totur or mord under diktaturet indrømmes
+
+### Produkt
+
+* Guaraná vokser i Maués, Amazonas, Nordvestlige Brasilien
+* Guaranier er største gruppe af oprindelige folk i Sydamerika
+* Guaraná saftevand og sodavand er nationaldrik
+
+# Konklusion
+
+Eurocentriske symboler
+
+* Amerikanisme er knyttet til Marshall-hjælpen
+ * USAs "hjalp" Brasilien til 21 års diktatur
+
+* "Power to the people" er knyttet til fredsbevægelsen
+ * USA overvejede at invadere Brasilien (Plan Rubber)
+ og samarbejdede i stedet om udvinding hvor 300.000 døde
+
+* Koalition mellem intellektuelle og arbejderklassen
+ solidaritet med det globale Syd matcher ikke brasiliansk
+
+# !!! NEDENFOR BLOT LØSE NOTER!!!
+
+En øjenvidneberetning eksisterer
+i form af en rapport fra den workshop som igangsatte projektet -
+uden den kunstnerisk/strategiske selvcensur
+som kunstnergruppen valgte at pålægge deres eget senere materiale.
+<https://web.archive.org/web/20061003053505/http://www.nifca.org/2006/projects/2003/supertropical.html>
+
+Havde kunstnergruppen samme meninger da de lancerede kunstværket
+som i deres respons til kritikken,
+eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis?
+
+
## Politiske slagord som kunst som produkt som politisk middel
## Politisering af forbrug