diff options
author | Jonas' Debian stuff <debian@mail.bitbase.dk> | 2008-04-13 15:31:52 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas' Debian stuff <debian@mail.bitbase.dk> | 2008-04-13 15:31:52 +0200 |
commit | 09a898fe3412b7d39f63b83b589578c8e9ff7b39 (patch) | |
tree | 46c2b504c9dd4ff482c37f8bcb023752af7531e4 | |
parent | 21758414a844211873173200b2e98023a2560be0 (diff) |
web commit by Mariahelena: Beskrivelse af matematikfaget på Sdr. Jernløse Lilleskole
-rw-r--r-- | matematik.mdwn | 182 |
1 files changed, 182 insertions, 0 deletions
diff --git a/matematik.mdwn b/matematik.mdwn new file mode 100644 index 0000000..9677188 --- /dev/null +++ b/matematik.mdwn @@ -0,0 +1,182 @@ +Matematik er et spændende og meget kreativt fag. På Sdr. Jernløse Lilleskole skal eleverne når de slutter 7. klasse kunne: + +Del- og slutmål for matematik + +Indskolingen +Arbejde med tal og algebra + +Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at + + * kende til de naturlige tals opbygning, herunder rækkefølger, tælleremser og titalssystemet + * bestemme antal ved at anvende simpel hovedregning, tællematerialer, lommeregner og skriftlige notater + * kende eksempler på praktiske problemstillinger, der løses ved addition og subtraktion + * arbejde med forberedende multiplikation + * kende til eksempler på brug af decimaltal, bl.a. i forbindelse med penge og enkle brøker som en halv og en kvart. + + +Arbejde med geometri + +Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at + + * tale om dagligdags ting og billeder med brug af det geometriske sprog og udgangspunkt i former, beliggenhed og størrelser + * arbejde med enkle, konkrete modeller og gengive træk fra virkeligheden ved tegning + * undersøge og beskrive mønstre, herunder symmetri + * arbejde med enkel måling af afstand, flade, rum og vægt + * undersøge og eksperimentere inden for geometri, bl.a. ved anvendelse af computeren. + +Matematik i anvendelse + +Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at + + * vælge og benytte regningsart i forskellige praktiske sammenhænge + * kende til, hvordan tal kan forbindes med begivenheder i dagligdagen + * indsamle og ordne ting efter antal, form, størrelse og andre egenskaber + * behandle data, herunder ved hjælp af lommeregner og computer + * opnå erfaringer med "tilfældighed" gennem spil og eksperimenter. + + +Kommunikation og problemløsning + +Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at + + * kende til eksperimenterende og undersøgende arbejdsformer + * arbejde med informationer fra dagligdagen, som indeholder matematikfaglige udtryk + * beskrive enkle løsningsmetoder, bl.a. ved hjælp af tegning + * kende til problemløsning som et element i arbejdet med matematik + * anvende forskellige metoder, arbejdsformer og redskaber til løsning af matematiske problemer + * samarbejde med andre om at løse problemer, hvor matematik benyttes + * gennemføre eksperimenter og undersøgelser med sigte på at finde mønstre. + + +Efter 5. klassetrin + + +Arbejde med tal og algebra + +Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at + + * kende til de hele tal, decimaltal og brøker + * benytte erfaringer fra hverdagen sammen med arbejdet i skolen ved opbygningen af talforståelse + * kende tallenes ordning, tallinjen, positionssystemet og de fire regningsarter + * benytte hovedregning, overslagsregning og skriftlige udregninger + * anvende lommeregner og computer ved gennemførelse af beregninger + * arbejde med optællinger og eksempler på sammenhænge og regler inden for de fire regningsarter + * kende til eksempler på brug af variable, herunder som de indgår i formler, enkle ligninger og funktioner + * kende til procentbegrebet og forbinde begrebet med hverdagserfaringer + * regne med decimaltal og benytte brøker knyttet til procent og konkrete sammenhænge + * arbejde med "forandringer" og strukturer, som de indgår i bl.a. talfølger, figurrækker og mønstre + * kende til koordinatsystemet og herunder sammenhængen mellem tal og tegning. + + +Arbejde med geometri + +Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at + + * benytte geometriske metoder og begreber i beskrivelse af fysiske objekter fra dagligdagen, herunder figurer og mønstre + * undersøge og beskrive enkle figurer tegnet i planen + * kende til grundlæggende geometriske begreber som vinkler og parallelitet + * arbejde med fysiske modeller og enkle tegninger af disse + * kende til forskellige kulturers metoder til at angive dybde i billeder + * undersøge de enkelte tegnemetoders anvendelighed til beskrivelse af form og afstand + * måle og beregne omkreds, areal og rumfang i konkrete situationer + * tegne, undersøge og eksperimentere med geometriske figurer, bl.a. ved at benytte computer. + + +Matematik i anvendelse + +Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at + + * vælge og benytte regningsarter i forskellige sammenhænge + * anvende og forstå enkle informationer, som indeholder matematikfaglige udtryk + * anvende faglige redskaber, herunder tal, grafisk afbildning og statistik, til løsningen af matematiske problemstillinger fra dagligliv, familieliv og det nære samfundsliv + * arbejde med enkle procentberegninger, herunder ved rabatkøb + * beskrive og tolke data og informationer i tabeller og diagrammer + * indsamle og behandle data samt udføre simuleringer, bl.a. ved hjælp af en computer + * foretage eksperimenter, hvori tilfældighed og chance indgår. + + +Kommunikation og problemløsning + +Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at + + * kende til eksperimenterende og undersøgende arbejdsformer + * beskrive løsningsmetoder gennem samtaler og skriftlige notater + * opstille hypoteser, og efterfølgende ved at "gætte og prøve efter" medvirke til at opbygge faglige begreber og indledende generaliseringer + * formulere, løse og beskrive problemer og i forbindelse hermed anvende forskellige metoder, arbejdsformer og redskaber + * samarbejde med andre om at anvende matematik ved problemløsning + * undersøge, systematisere og begrunde matematisk ud fra arbejde med konkrete materialer. + + +Efter 7. klassetrin + + +Arbejde med tal og algebra + +Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at + + * kende de rationale tal samt udvidelsen til de reelle tal + * kende til den kulturhistoriske betydning af udviklingen af tallene som beskrivelsesmiddel + * arbejde undersøgende, især med systematiske optællinger og med tallenes indbyrdes størrelse som led i opbygning af en generel talforståelse + * benytte hovedregning, overslagsregning og skriftlige udregninger + * anvende lommeregner og computer ved gennemførelse af beregninger og til problemløsning + * benytte formler, bl.a. i forbindelse med beregning af rente og rumfang + * forstå og anvende udtryk, hvori der indgår variable + * kende og anvende procentbegrebet + * regne med brøker, herunder i forbindelse med løsning af ligninger og algebraiske problemer + * undersøge og beskrive "forandringer" og strukturer, bl.a. i talfølger, figurrækker og mønstre + * kende funktionsbegrebet + * bestemme løsninger til ligninger og ligningssystemer med grafiske metoder + * løse enkle ligninger og ved inspektion løse enkle uligheder. + + + +Arbejde med geometri + +Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at + + * kende og anvende forskellige geometriske figurers egenskaber + * fremstille tegninger efter givne forudsætninger + * benytte grundlæggende geometriske begreber, herunder størrelsesforhold og linjers indbyrdes beliggenhed + * forstå og fremstille arbejdstegning, isometrisk tegning og perspektivisk tegning ved beskrivelse af den omgivende verden + * undersøge, beskrive og vurdere sammenhænge mellem tegning og tegnet objekt + * kende og anvende målingsbegrebet, herunder måling og beregning af omkreds, flade og rum + * kende og anvende målestoksforhold, ligedannethed og kongruens + * udføre enkle geometriske beregninger bl.a. ved hjælp af Pythagoras' sætning + * arbejde med enkle geometriske beviser + * benytte computeren til tegning, undersøgelser og beregninger vedrørende geometriske figurer. + + + +Matematik i anvendelse + +Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at + + * vælge regningsarter, benytte procentbegrebet og anvende forholdsregning i forskellige sammenhænge + * behandle eksempler på problemstillinger knyttet til samfundsmæssig udvikling hvori økonomi, teknologi og miljø indgår + * foretage økonomiske overvejelser vedrørende dagligdagens indkøb, transport, boligforhold, lønopgørelser og skatteberegninger + * arbejde med rente og foretage renteberegninger, især i tilknytning til opsparing, låntagning og kreditkøb + * arbejde med og undersøge matematiske modeller, hvori formler og funktioner indgår + * opnå viden om matematikkens muligheder og begrænsninger, som beskrivelsesmiddel og beslutningsgrundlag. + * arbejde med statistiske beskrivelser af indsamlede data, hvor der lægges vægt på metode og fortolkning + * udføre simuleringer, bl.a. ved hjælp af computeren + * kende det statistiske sandsynlighedsbegreb + * benytte computeren til beregninger, simuleringer, undersøgelser og beskrivelser, også på baggrund af samfundsmæssige forhold + * anvende matematik som værktøj til løsning af praktiske og teoretiske problemer på en alsidig måde. + + + +Kommunikation og problemløsning + +Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at + + * forstå og forholde sig til informationer, som indeholder matematikfaglige udtryk + * problemformulere, beskrive fremgangsmåder og angive løsninger på forståelig vis, såvel skriftligt som mundtligt + * benytte eksperimenterende og undersøgende arbejdsformer og formulere resultater af den faglige indsigt, der er opnået + * vælge hensigtsmæssig faglig metode, arbejdsform og redskab ved løsning af problemstillinger af tværgående art + * samarbejde med andre om at løse problemer ved hjælp af matematik + * anvende systematiseringer og matematiske ræsonnementer + * benytte variable og symboler, når regler og sammenhænge skal bevises + * benytte geometrisk tegning til at formulere hypoteser og gennemføre ræsonnementer + * forstå, at valget af en matematisk model kan afspejle en bestemt værdinorm + * veksle mellem praktiske og teoretiske overvejelser ved løsningen af matematiske problemstillinger. + |