title: Appropriation i multimodale tekster
subtitle: Eksamensprojekt i Dansk A og Historie B
author: Jonas Smedegaard
date: 2023-05-02
lang: da-DK
bibliography: ref.bib
Indledning
Jeg deltog i 2004 i en semi-akademisk konference i Brasilien
og havde medbragt et bidrag til en hyggeaften:
Reklamespots tilhørende kunstværket "Guaraná Power".
Jeg fandt værket kommunikativt sprælsk og politisk interessant,
men mine brasilianske kolleger forstod det ikke.
Appropriation har fået øget fokus i nyere tid,
ofte negativt associeret.
"Guaraná Power" anvender appropriation som positive styrkemarkører
gennem relationer til bl.a. imperialisme og fredsbevægelsen
i flere af værkets modaliteter.
Jeg vil her belyse værkets brug af appropriation
for at afdække mulige forklaringer på
at værket ikke er universelt selvindlysende.
Problemformulering
Hvordan indeholder kunstværket "Guaraná Power" appropriation?
Problemstillinger
- Hvad kommunikerer værket konkret, og til hvem?
- Hvordan opleves værket drillende, og hvorfor?
- Hvor og hvordan indeholder værket appropriation?
- Hvorfor og med hvilke belæg kan værket klassificeres som politisk kunst?
Værket
Websiden @webside
: en fortælling om et handelseventyr
: udgivet af Superflex
: målrettet kunstinteresserede
Sodavand solgt 2003-2012 (løst anslået)
: lanceret af Superflex
: målrettet tørstige [læskedrik] unge [energidrik] intellektuelle [teksttung] rebeller [politisk]
Historiekritik
: Afsender beskriver eget projekt, så potentielt mindre pålideligt
: Detalje: Etiket udviklet - tung tekst ikke i udgave fra 2004
: Validering: Ordlyd i 1. afsnit matcher tidl. webside fra 2006
: Validering: Beskrivelse matcher rapport til sponsor
funktionel og visuel analyse af sodavandsflasken.
Produktet
"Fjenden" i den politiske tekst er censureret væk.
"Det med småt" på et produkt er en kvalitet
(ikke formalia eller disclaimer)
Etiketten er mere end det eksplicitte budskab,
det indeholder en (eller flere?) hemmeligheder.
Kulturhistorisk reference til Jolly cola
som i 1990'erne modsat legede med at gøre skjulte reklamesymboler eksplicitte.
Belæg for væsentlighed: Blev i 00'erne seer-kåret som "bedste reklame nogensinde".
Politisk-, kultur, og merkantilhistorisk reference
til Colakrigen efter 2. verdenskrig som fostrede Jolly cola.
Sodavanden er et kopiprodukt -
bag POWER kan anes et andet logo: "Guaraná Antarctica".
"Power" er både konkret (enegidrik) og politisk (empowerment -> power to the people).
Folket er brasilianere:
Dan fælles front med brasilianske bønder ved at købe/drikke.
Kilderne
Produktappropriation:
Guaraná Antarctica - brasiliansk ækvivalent til Coca Cola.
Politisk appropriation:
"Power to the people" er direkte kopi
af slagord fra fredsbevægelsen under Vietnamkrigen.
At værket bæres af alliance med bønder der dyrker planten Guaraná
er senere kritiseret for at være kulturel appropriation
af mawé-indianere i samme region som oprindeligt anvendte planten.
Effekten
Ikke politisk at værket siger det er politisk.
Værket problematiserer udbytning af arbejdere (bønder)
Værket m/ politisk kritik realiseret som produkt på danske butikshylder.
Reference til fredsbevægelsens slagord,
som i Danmark associeres med anti-imperialisme.
Anti-imperialistisk associeret værk realiseret som energidrik -
alternativ til imperialistisk associeret Coca-Cola.
Selve det at appropriere blev politisk aktivisme i 00'erne:
- 1999 Napster lanceres - 80 mio. brugere
- 2006 Piratpartiet etableres i Sverige - 3. største parti i 2009
Konklusion
[FIXME]
!!! NEDENFOR BLOT LØSE NOTER!!!
En øjenvidneberetning eksisterer
i form af en rapport fra den workshop som igangsatte projektet -
uden den kunstnerisk/strategiske selvcensur
som kunstnergruppen valgte at pålægge deres eget senere materiale.
https://web.archive.org/web/20061003053505/http://www.nifca.org/2006/projects/2003/supertropical.html
Havde kunstnergruppen samme meninger da de lancerede kunstværket
som i deres respons til kritikken,
eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis?
Reklametemaer for energidrik, historisk
indtil 1950'erne
: Amerikansk overklasse-idyl
1970'erne
: teenage-lykke
1990'erne
: meta-fallos-symboler i 1990'erne
: (Asger Liebst udgav gymnasie-lærebogen "Øjet og pilen" i 1989)
2000'erne
: meta-antiimperialisme
Politiske slagord som kunst som produkt som politisk middel
Politisering af forbrug
At handle er politik:
Hvert varekøb er en stemme på produktets iboende eller associerede kvaliteter.
"partier" dannes i form af branding,
"valgkampagner" føres i form af markedsføring,
og den tvær(produkt)politiske debat tematiseres gennem varemærkning.
Af væsentlige mærker kan nævnes
det generelle mærke "Varefakta" indført i 1958 [@varefakta]
i højkonjunkturen efter Marshallhjælpen [@DKHIST_vækst],
fairtrade-mærket Max Havelaar indført i 1988
efter pres på specialbutikker bl.a. fra kinesiske kopivarer
[@havelaar, side 6-7],
og Ø-mærket indført i 1989 [@ømærke]
efter et årti med stigende politisering af miljøet [@brundtland],
Højkonjunktur i 1990'erne øger amerikanisering
Chok ved 9/11 styrker anti-amerikanisme og -imperialisme
Kilder
Selve værket.
https://www.superflex.net/works/guarana_power
Teksten på siden af etiketten
(se også tidligere version uden selvcensure under "Kilder" → "Tidsramme for kunstprojekt").
https://web.archive.org/web/20051104001022/https://guaranapower.org/main.php?page=strategy&id=1
FIXME: billede af Guaraná Power event med plakat "POWER TO THE PEOPLE" i baggrunden.
Billede af konkurrerende produkt Guaraná Antarctica.
https://specialsodavand.dk/forside/34-guarana-antarctica.html
Noter fra fan-website om guaraná læskedrikke i perioden 2001-2002
http://guarana.com/news.html
Kritik af værket
https://www.information.dk/debat/2014/01/godhedens-kunst
Colakrigen
Artikel fra 2009 baseret på forskningstekst om colakrigen.
https://videnskab.dk/kultur-samfund/jolly-cola-slog-coca-cola-med-gigantens-egne-vaben
Selve forskningsteksten om colakrigen:
Jolly cola lanceres af 18 danske bryggerier
som eksplicit modvægt til Coca-Cola i 1959 (s. 464 l. 8).
Jolly cola sælger lisså godt som Coca-cola frem til midt i 1960'erne (s. 471 ll. 2-25).
https://tidsskrift.dk/historisktidsskrift/article/view/56372
https://tidsskrift.dk/historisktidsskrift/article/view/56372/76578
Begrebet "forbrugersamfund" tilføjes ordbogen 1959 (s. 471 l. 16 + dsn).
https://dsn.dk/ordbog/noid/forbrugersamfund/
Klar cola populært i 80'erne.
https://www.bt.dk/danmark/husker-du-kult-colaen-vender-endelig-tilbage
Artikel om danske retro-sodavand,
som nævner en række eksotiske hits fra 1990'erne samt Guaraná Antarctica.
https://www.vice.com/da/article/evmqwp/mysteriet-om-danskernes-forsvundne-sodavand
Artikel fra 2006 om Guaraná læskedrikke.
https://www.kemifokus.dk/guarana-arven-fra-regnskoven/
Dansk lov om grænseværdier for koffein i læskedrikke.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/634
Appropriationskunst
Andy Warhol kopierede kopieringskoncepter fra Yayoi Kusama.
https://www.information.dk/kultur/2018/10/yayoi-kusama-hele-verdens-yndlingskunstner
Superflex approprierer Barbara Kruger.
https://www.superflex.net/works/i_copy_therefore_i_am
Tidsramme for kunstprojekt
ifølge webarkiv-service https://web.archive.org/
lancerede Superflex websitet https://www.guaranapower.org i 2003,
selvcensurerede Ambev og PepsiCo på det siden medio 2004
og mistede kontrollen over det i 2019
(arkivkopi august 2003: https://web.archive.org/web/20030804032849/https://www.guaranapower.org/;
arkivkopi oktober 2003: https://web.archive.org/web/20031007033429/https://www.guaranapower.org/;
arkivkopi marts 2004: https://web.archive.org/web/20040326072132/https://www.guaranapower.org/;
arkivkopi juni 2004: https://web.archive.org/web/20040604070212/https://www.guaranapower.org/;
arkivkopi januar 2019: https://web.archive.org/web/20190110145818/https://www.guaranapower.org/;
arkivkopi august 2019: https://web.archive.org/web/20190811070208/https://www.guaranapower.org/).
ifølge webarkiv-service https://web.archive.org/
lancerede Superflex tilsyneladende websitet http://www.thepowerfoundation.org i 2008,
og mistede kontrollen over det mellem 2012 og 2014
(arkivkopi april 2008: https://web.archive.org/web/20080416125339/https://thepowerfoundation.org/;
arkivkopi november 2008: https://web.archive.org/web/20081119154451/https://thepowerfoundation.org/;
arkivkopi 2012; https://web.archive.org/web/20120723032432/https://thepowerfoundation.org/;
arkivkopi 2014: https://web.archive.org/web/20140209023051/https://www.thepowerfoundation.org/).
Ifølge CVR eksisterede The Power Foundation i perioden 2005-2016.
https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/28474261
Faldgruber
Opgaven skal kun dække dansk og historie,
(ikke samfundsfag, kunst eller andre fag).
Opgaven skal kun demonstrere uddrag af fagenes metoder.
Historiemetoder: Analyse skal afdække kontinuitet og brud.
Danskmetoder: Perspektivering til andre tekster