blob: c45ea1f7b24cc81eba1b6a0143ae1e47bf404314 (
plain)
lang: da-DK
date: 2023-03-29
Appropriation i multimodale tekster
Jeg er stærkt optaget af fænomenet "remix culture"
https://en.wikipedia.org/wiki/Remix_culture
og har de seneste 25 år været personligt engageret
i flere sådanne kulturer
indenfor elektronisk musik og software-udvikling.
En central problemstilling indenfor remix culture er appropriation.
Dvs. hvorvidt det lykkes at etablere ejerskab
i et værk (ofte en multimodal tekst) baseret på et andet værk.
Jeg ønsker at analysere udvalgte multimodale tekster
relateret til kunstværket "Guaraná Power",
med fokus på meget forskelligartede forsøg på appropriering:
- Kunstappropriation: Værket approprierer (måske) tidligere kunstværker af Barbara Kruger (belæg er senere mere stiliserede værker af samme kunstgruppe med entydig reference til tidligere værk)
- Kulturel appropriation: Værket inkluderer et budskab om at det støtter sydamerikanske bønder og approprierer derved (måske) indiansk kultur i samme område
- Social appropriation: Kritik om kulturel appropriation kommer efter mange år og kan (måske) ses om et forsøg på at lukrere på kunstværkets succes - en teknik kendt i nogle sammenhænge som "hijacking" https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Thread%20Hijacking
- Varemærkeappropriation: Værkets varemærke er tydeligt baseret på et beslægtet kommercielt produkt - den brasilianske sodavand Guaraná Antarctica - og kan derfor (måske) siges at være en appropriation
I hvert tilfælde vil jeg undersøge,
om der kan siges at være tale om appropriation,
eller om det mere rimeligt må kategoriseres vagere som inspiration
eller stærkere som plagiat/tyveri.
Som primære kilder har jeg flere muligheder,
hvor eksempelvis følgende tænkes anvendt:
- Varemærke - centralt visuelt motiv i kunstværket, fra 2003
- Beretning - øjenvidnefortælling fra workshop som forberedelse til kunstværk, 2003
- Anklage - Debatindlæg i avis om at værket er kulturel appropriation, fra 2014
Jeg forventer at anvende historiske metoder
til vurdering af de primære kilders brugbarhed
og til at belyse historisk baggrund for anklage.
Jeg forventer at anvende dansk-metoder
bl.a. til billedanalyse af varemærke
og retorisk analyse af anklage.
Som sekundære kilder forestiller jeg mig
bl.a. at bruge følgende:
|