Begrebet
Om hvad "appropriere" og "appropriation" betyder,
og lisså vigtigt hvad det ofte forveksles med men ikke betyder.
[historie: belæg for at nylig øget kritik af kulturappropriation,
f.eks. eskimo-is og julekalender,
og (måske bedre dokumenteret historisk)
hvide skuespillere der spiller indere/afrikanere/indianere]
Værket
Kort præsentation af kunstværket "Guaraná Power" fra 2003.
[historie: historisk materiale som er bevidst iscenesat -
beskrive brug af https://archive.org/ som "tidsmaskine"
både til verificering og til afsløring af værkets selvcensur]
Debatten
Kritik i Information i 2014 om kulturel appropriation
i forhold til oprindelige folk i brasilien
som burde have patent på udvindelsen af Guaraná.
[måske kun fokus på selve kritikken,
måske fokus på metateksten "en tråd"
som starter med værkets budskab, så kritikken som svar,
og så respons, gentagen kritik, og tavshed]
[historie: metateksten starter - ifølge kritikken -
med Mawé-indianeres udvinding af Guaraná,
derefter popularisering i Brasilien,
og så (formodentligt antropologers støtte til) Mawé-indianeres patentkrav]
Produktet
Kobling til "Guaraná Antarctica",
med rødder i energidrikken cola
og - især i Danmark - tidligere symbolleg ("To store frugter" i 1991)
og antiimperialisme (Jolly colas unikke dominans i efterkrigstiden).
[historie: Dansk colahistorie,
videreført til symbolleg i 1990'erne,
og Guaraná først kun som medicin
(shots med "Junglespeed" ved festivaller i 1990 blev ulovliggjort)
til tilladelse til brug i læskedrik,
og senere i (stærk) energidrik]
Kunsten
Propagandakunst, appropriationskunst, kommerce kunst,
Rødder i tidligere værker,
og derfra i fredsbevægelsen i 1970'erne.
[historie: belæg for kobling til fredsbevægelsen]