summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vuc/ep/guaraná.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'vuc/ep/guaraná.md')
-rw-r--r--vuc/ep/guaraná.md239
1 files changed, 239 insertions, 0 deletions
diff --git a/vuc/ep/guaraná.md b/vuc/ep/guaraná.md
new file mode 100644
index 0000000..fc24101
--- /dev/null
+++ b/vuc/ep/guaraná.md
@@ -0,0 +1,239 @@
+---
+title: Appropriation i og af kunstværket "Guaraná Power"
+subtitle: Eksamensprojekt i Dansk A og Historie B
+author: Jonas Smedegaard
+date: 2023-05-02
+lang: da-DK
+---
+
+# Emne
+
+Belysning af ejerskab i et kunstnerisk værk.
+
+# Vinkler
+
+Jeg kan se flere interessante vinkler
+at belyse Kunstprojektet "Guaraná Power" fra.
+
+Jeg forestiller mig kun at beskæftige mig
+med et uddrag af dem der er opstillet her.
+
+## Appropriationstyper
+
+Begrebet appropriation dækker over aktivt at "gøre noget til sit eget".
+Begrebet bruges oftest om kunst og kultur,
+men giver mening at anvende bl.a. for visuelle udtryk
+(som del af noget kunst men også f.eks. merkantilt og reklamemæssigt).
+På et spektrum kan appropriation siges
+at ligge mellem inspiration og plagiat.
+
+Kan kunstværket rimeligvis kategoriseres som appropriationskunst
+(uanset om det er "stor kunst" eller ej)?
+
+Kan kritikken i 2014 rimeligvis kategoriseres
+som at omhandle kulturel appropriation
+af Mawí-folket i Brasilien -
+(uanset hvor plausibel den er)?
+
+Kan kunstværket rimeligvis kategoriseres
+som at omhandle kulturel appropriation
+fra brasilianske Bewco og/eller deres største investor Pepsico
+af Mawí-folket i Brasilien -
+(uanset hvor plausibel den er)?
+Er det i givet fald samme type kulturel appropriation
+som kritikken i 2014?
+
+Kan min billedanalyse rimeligvis kategoriseres
+som litterær appropriation?
+
+## Billedanalyse
+
+Analyse af sodavandsetiket del af kunstværket "Guaraná Power"
+med tidligere anmeldelse af "I shop therefore I am" som skabelon,
+hvor reference til Rene Descartes er udskiftet
+med reference til Asger Liebst og "Øjet og pilen"
+og forskydningen (reklame-approprieringen!)
+fra skjulte signaler til eksplicit joke
+i reklamer for Jolly Cola i 1990'erne.
+(tidl. anmeldelse: <https://publicdelivery.org/barbara-kruger-i-shop/>)
+
+Medtage kommentar om egen appropriering,
+med præcis difference som bilag.
+
+## Reality check
+
+Analyse af kilder til kunstprojektet,
+med fokus på deres anvendelighed -
+hhv. historisk (pålidelighed til de formål de skal anvendes til her)
+og litterært (på hvilke måder er det en konstrueret tekst).
+
+Kunstgruppen bag har i både værkets egen kommunikation,
+relateret pressemateriale,
+og deres respons til kritikken
+både kunstneriske og finanielle interesser i at kontrollere
+narrativet for deres darling.
+
+Kritikeren har sit ry at værne om,
+som dels kan støtte pålideligheden som kilde
+da hans profession er videnskabelig dokumentation
+hvor det er i egen interesse at præsentere robuste fakta,
+men måske i hans polemiske avis-indlæg kan svække pålideligheden
+da han i den debat kan have en vis interesse i at polere på sin faglighed.
+
+En øjenvidneberetning eksisterer
+i form af en rapport fra den workshop som igangsatte projektet -
+uden den kunstnerisk/strategiske selvcensur
+som kunstnergruppen valgte at pålægge deres eget senere materiale.
+<https://web.archive.org/web/20061003053505/http://www.nifca.org/2006/projects/2003/supertropical.html>
+
+## Diskurser
+
+I min søgen efter muligheder for vinkler
+som inddrager både litterære og historiske metoder,
+synes begrebet "diskurs" at være dækkende for et sæt af vinkler.
+Ordet "diskurs" er dog et fremmedord for mig
+så bær over med mig hvis jeg har anvendt begrebet forkert.
+Mere specifikt lyder metoden "diskursanalyse"
+som noget jeg *ikke* evner
+og derfor *ikke* skal prøve kræfter med i med denne EP.
+Tanken med disse vinkler er
+at det synes væsentligt at sammenholde ikke blot *argumenter* fra hver *afsender*,
+men også inddrage *timing* af argumenterne
+og indsætte dem i hver deres samtid
+for at inddrage historiske aspekter i litterære analyser.
+
+Giver det mening i 2014
+at kritisere et kunstværk fra 2003 for kulturel appropriation,
+eller er det en vægtig pointe
+når kunstnerne i deres respons undrer sig over timingen?
+
+Havde kritikeren samme meninger i 1999-2002 da han forskede i indianske stammer
+(som er hans rygdækning i sin kritik),
+eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis?
+
+Havde kunstnergruppen samme meninger da de lancerede kunstværket
+som i deres respns til kritikken,
+eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis?
+
+## Reklametemaer for energidrik, historisk
+
+indtil 1950'erne
+: Amerikansk overklasse-idyl
+
+1970'erne
+: teenage-lykke
+
+1990'erne
+: meta-fallos-symboler i 1990'erne
+: (Asger Liebst udgav gymnasie-lærebogen "Øjet og pilen" i 1989)
+
+2000'erne
+: meta-antiimperialisme
+
+## Politiske slagord som kunst som produkt som politisk middel
+
+# Kilder
+
+Selve værket.
+<https://www.superflex.net/works/guarana_power>
+
+Teksten på siden af etiketten
+(se også tidligere version uden selvcensure under "Kilder" → "Tidsramme for kunstprojekt").
+<https://web.archive.org/web/20051104001022/https://guaranapower.org/main.php?page=strategy&id=1>
+
+Billede af konkurrerende produkt Guaraná Antarctica.
+<https://specialsodavand.dk/forside/34-guarana-antarctica.html>
+
+Noter fra fan-website om guaraná læskedrikke i perioden 2001-2002
+<http://guarana.com/news.html>
+
+## Kritik af værket
+
+Selve kritiken (og senere opfølgning fra kritikeren)
+<https://www.information.dk/debat/2014/01/godhedens-kunst>
+<https://www.information.dk/debat/2014/02/superflex-lytter-kritik>
+
+Respons på kritiken fra kunstnergruppen.
+<https://www.information.dk/debat/2014/01/superflex-stoever-rundt-frelsere-amazonas>
+
+Tilsyneladende kritikerens udgivelser som antropolog med ekspertise i Mawé indianere.
+<https://forskning.ruc.dk/da/persons/cgroes/publications/>
+<https://tidsskrift.dk/tidsskriftetantropologi/article/view/107375>
+<https://tidsskrift.dk/tidsskriftetantropologi/article/download/107375/156905/>
+
+Ifølge samling af publikationer hos RUC
+beskæftigede Christian Groes sig tilsyneladende kun med Mawé indianere i 1999-2002
+(derefter flyttedes fokus til kønsstudier).
+<https://forskning.ruc.dk/da/persons/cgroes/publications/?page=2>
+<https://forskning.ruc.dk/da/persons/cgroes/publications/?page=1>
+
+## Colakrigen
+
+Artikel fra 2009 baseret på forskningstekst om colakrigen.
+<https://videnskab.dk/kultur-samfund/jolly-cola-slog-coca-cola-med-gigantens-egne-vaben>
+
+Selve forskningsteksten om colakrigen:
+Jolly cola lanceres af 18 danske bryggerier
+som eksplicit modvægt til Coca-Cola i 1959 (s. 464 l. 8).
+Jolly cola sælger lisså godt som Coca-cola frem til midt i 1960'erne (s. 471 ll. 2-25).
+<https://tidsskrift.dk/historisktidsskrift/article/view/56372>
+<https://tidsskrift.dk/historisktidsskrift/article/view/56372/76578>
+
+Begrebet "forbrugersamfund" tilføjes ordbogen 1959 (s. 471 l. 16 + dsn).
+<https://dsn.dk/ordbog/noid/forbrugersamfund/>
+
+Klar cola populært i 80'erne.
+<https://www.bt.dk/danmark/husker-du-kult-colaen-vender-endelig-tilbage>
+
+Artikel om danske retro-sodavand,
+som nævner en række eksotiske hits fra 1990'erne samt Guaraná Antarctica.
+<https://www.vice.com/da/article/evmqwp/mysteriet-om-danskernes-forsvundne-sodavand>
+
+Artikel fra 2006 om Guaraná læskedrikke.
+<https://www.kemifokus.dk/guarana-arven-fra-regnskoven/>
+
+Dansk lov om grænseværdier for koffein i læskedrikke.
+<https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/634>
+
+## Appropriationskunst
+
+Andy Warhol kopierede kopieringskoncepter fra Yayoi Kusama.
+<https://www.information.dk/kultur/2018/10/yayoi-kusama-hele-verdens-yndlingskunstner>
+
+Superflex approprierer Barbara Kruger.
+<https://www.superflex.net/works/i_copy_therefore_i_am>
+
+## Tidsramme for kunstprojekt
+
+ifølge webarkiv-service <https://web.archive.org/>
+lancerede Superflex websitet <https://www.guaranapower.org> i 2003,
+selvcensurerede Ambev og PepsiCo på det siden medio 2004
+og mistede kontrollen over det i 2019
+(arkivkopi august 2003: <https://web.archive.org/web/20030804032849/https://www.guaranapower.org/>;
+arkivkopi oktober 2003: <https://web.archive.org/web/20031007033429/https://www.guaranapower.org/>;
+arkivkopi marts 2004: <https://web.archive.org/web/20040326072132/https://www.guaranapower.org/>;
+arkivkopi juni 2004: <https://web.archive.org/web/20040604070212/https://www.guaranapower.org/>;
+arkivkopi januar 2019: <https://web.archive.org/web/20190110145818/https://www.guaranapower.org/>;
+arkivkopi august 2019: <https://web.archive.org/web/20190811070208/https://www.guaranapower.org/>).
+
+ifølge webarkiv-service <https://web.archive.org/>
+lancerede Superflex tilsyneladende websitet <http://www.thepowerfoundation.org> i 2008,
+og mistede kontrollen over det mellem 2012 og 2014
+(arkivkopi april 2008: <https://web.archive.org/web/20080416125339/https://thepowerfoundation.org/>;
+arkivkopi november 2008: <https://web.archive.org/web/20081119154451/https://thepowerfoundation.org/>;
+arkivkopi 2012; <https://web.archive.org/web/20120723032432/https://thepowerfoundation.org/>;
+arkivkopi 2014: <https://web.archive.org/web/20140209023051/https://www.thepowerfoundation.org/>).
+
+Ifølge CVR eksisterede The Power Foundation i perioden 2005-2016.
+<https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/28474261>
+
+# Faldgruber
+
+Opgaven skal kun dække **dansk** og **historie**,
+(ikke samfundsfag, kunst eller andre fag).
+
+Opgaven skal kun demonstrere *uddrag* af fagenes metoder.
+
+Historiemetoder: Analyse skal afdække kontinuitet og brud.
+
+Danskmetoder: Perspektivering til andre tekster