diff options
Diffstat (limited to 'vuc/ep/guaraná.md')
-rw-r--r-- | vuc/ep/guaraná.md | 239 |
1 files changed, 239 insertions, 0 deletions
diff --git a/vuc/ep/guaraná.md b/vuc/ep/guaraná.md new file mode 100644 index 0000000..fc24101 --- /dev/null +++ b/vuc/ep/guaraná.md @@ -0,0 +1,239 @@ +--- +title: Appropriation i og af kunstværket "Guaraná Power" +subtitle: Eksamensprojekt i Dansk A og Historie B +author: Jonas Smedegaard +date: 2023-05-02 +lang: da-DK +--- + +# Emne + +Belysning af ejerskab i et kunstnerisk værk. + +# Vinkler + +Jeg kan se flere interessante vinkler +at belyse Kunstprojektet "Guaraná Power" fra. + +Jeg forestiller mig kun at beskæftige mig +med et uddrag af dem der er opstillet her. + +## Appropriationstyper + +Begrebet appropriation dækker over aktivt at "gøre noget til sit eget". +Begrebet bruges oftest om kunst og kultur, +men giver mening at anvende bl.a. for visuelle udtryk +(som del af noget kunst men også f.eks. merkantilt og reklamemæssigt). +På et spektrum kan appropriation siges +at ligge mellem inspiration og plagiat. + +Kan kunstværket rimeligvis kategoriseres som appropriationskunst +(uanset om det er "stor kunst" eller ej)? + +Kan kritikken i 2014 rimeligvis kategoriseres +som at omhandle kulturel appropriation +af Mawí-folket i Brasilien - +(uanset hvor plausibel den er)? + +Kan kunstværket rimeligvis kategoriseres +som at omhandle kulturel appropriation +fra brasilianske Bewco og/eller deres største investor Pepsico +af Mawí-folket i Brasilien - +(uanset hvor plausibel den er)? +Er det i givet fald samme type kulturel appropriation +som kritikken i 2014? + +Kan min billedanalyse rimeligvis kategoriseres +som litterær appropriation? + +## Billedanalyse + +Analyse af sodavandsetiket del af kunstværket "Guaraná Power" +med tidligere anmeldelse af "I shop therefore I am" som skabelon, +hvor reference til Rene Descartes er udskiftet +med reference til Asger Liebst og "Øjet og pilen" +og forskydningen (reklame-approprieringen!) +fra skjulte signaler til eksplicit joke +i reklamer for Jolly Cola i 1990'erne. +(tidl. anmeldelse: <https://publicdelivery.org/barbara-kruger-i-shop/>) + +Medtage kommentar om egen appropriering, +med præcis difference som bilag. + +## Reality check + +Analyse af kilder til kunstprojektet, +med fokus på deres anvendelighed - +hhv. historisk (pålidelighed til de formål de skal anvendes til her) +og litterært (på hvilke måder er det en konstrueret tekst). + +Kunstgruppen bag har i både værkets egen kommunikation, +relateret pressemateriale, +og deres respons til kritikken +både kunstneriske og finanielle interesser i at kontrollere +narrativet for deres darling. + +Kritikeren har sit ry at værne om, +som dels kan støtte pålideligheden som kilde +da hans profession er videnskabelig dokumentation +hvor det er i egen interesse at præsentere robuste fakta, +men måske i hans polemiske avis-indlæg kan svække pålideligheden +da han i den debat kan have en vis interesse i at polere på sin faglighed. + +En øjenvidneberetning eksisterer +i form af en rapport fra den workshop som igangsatte projektet - +uden den kunstnerisk/strategiske selvcensur +som kunstnergruppen valgte at pålægge deres eget senere materiale. +<https://web.archive.org/web/20061003053505/http://www.nifca.org/2006/projects/2003/supertropical.html> + +## Diskurser + +I min søgen efter muligheder for vinkler +som inddrager både litterære og historiske metoder, +synes begrebet "diskurs" at være dækkende for et sæt af vinkler. +Ordet "diskurs" er dog et fremmedord for mig +så bær over med mig hvis jeg har anvendt begrebet forkert. +Mere specifikt lyder metoden "diskursanalyse" +som noget jeg *ikke* evner +og derfor *ikke* skal prøve kræfter med i med denne EP. +Tanken med disse vinkler er +at det synes væsentligt at sammenholde ikke blot *argumenter* fra hver *afsender*, +men også inddrage *timing* af argumenterne +og indsætte dem i hver deres samtid +for at inddrage historiske aspekter i litterære analyser. + +Giver det mening i 2014 +at kritisere et kunstværk fra 2003 for kulturel appropriation, +eller er det en vægtig pointe +når kunstnerne i deres respons undrer sig over timingen? + +Havde kritikeren samme meninger i 1999-2002 da han forskede i indianske stammer +(som er hans rygdækning i sin kritik), +eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis? + +Havde kunstnergruppen samme meninger da de lancerede kunstværket +som i deres respns til kritikken, +eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis? + +## Reklametemaer for energidrik, historisk + +indtil 1950'erne +: Amerikansk overklasse-idyl + +1970'erne +: teenage-lykke + +1990'erne +: meta-fallos-symboler i 1990'erne +: (Asger Liebst udgav gymnasie-lærebogen "Øjet og pilen" i 1989) + +2000'erne +: meta-antiimperialisme + +## Politiske slagord som kunst som produkt som politisk middel + +# Kilder + +Selve værket. +<https://www.superflex.net/works/guarana_power> + +Teksten på siden af etiketten +(se også tidligere version uden selvcensure under "Kilder" → "Tidsramme for kunstprojekt"). +<https://web.archive.org/web/20051104001022/https://guaranapower.org/main.php?page=strategy&id=1> + +Billede af konkurrerende produkt Guaraná Antarctica. +<https://specialsodavand.dk/forside/34-guarana-antarctica.html> + +Noter fra fan-website om guaraná læskedrikke i perioden 2001-2002 +<http://guarana.com/news.html> + +## Kritik af værket + +Selve kritiken (og senere opfølgning fra kritikeren) +<https://www.information.dk/debat/2014/01/godhedens-kunst> +<https://www.information.dk/debat/2014/02/superflex-lytter-kritik> + +Respons på kritiken fra kunstnergruppen. +<https://www.information.dk/debat/2014/01/superflex-stoever-rundt-frelsere-amazonas> + +Tilsyneladende kritikerens udgivelser som antropolog med ekspertise i Mawé indianere. +<https://forskning.ruc.dk/da/persons/cgroes/publications/> +<https://tidsskrift.dk/tidsskriftetantropologi/article/view/107375> +<https://tidsskrift.dk/tidsskriftetantropologi/article/download/107375/156905/> + +Ifølge samling af publikationer hos RUC +beskæftigede Christian Groes sig tilsyneladende kun med Mawé indianere i 1999-2002 +(derefter flyttedes fokus til kønsstudier). +<https://forskning.ruc.dk/da/persons/cgroes/publications/?page=2> +<https://forskning.ruc.dk/da/persons/cgroes/publications/?page=1> + +## Colakrigen + +Artikel fra 2009 baseret på forskningstekst om colakrigen. +<https://videnskab.dk/kultur-samfund/jolly-cola-slog-coca-cola-med-gigantens-egne-vaben> + +Selve forskningsteksten om colakrigen: +Jolly cola lanceres af 18 danske bryggerier +som eksplicit modvægt til Coca-Cola i 1959 (s. 464 l. 8). +Jolly cola sælger lisså godt som Coca-cola frem til midt i 1960'erne (s. 471 ll. 2-25). +<https://tidsskrift.dk/historisktidsskrift/article/view/56372> +<https://tidsskrift.dk/historisktidsskrift/article/view/56372/76578> + +Begrebet "forbrugersamfund" tilføjes ordbogen 1959 (s. 471 l. 16 + dsn). +<https://dsn.dk/ordbog/noid/forbrugersamfund/> + +Klar cola populært i 80'erne. +<https://www.bt.dk/danmark/husker-du-kult-colaen-vender-endelig-tilbage> + +Artikel om danske retro-sodavand, +som nævner en række eksotiske hits fra 1990'erne samt Guaraná Antarctica. +<https://www.vice.com/da/article/evmqwp/mysteriet-om-danskernes-forsvundne-sodavand> + +Artikel fra 2006 om Guaraná læskedrikke. +<https://www.kemifokus.dk/guarana-arven-fra-regnskoven/> + +Dansk lov om grænseværdier for koffein i læskedrikke. +<https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/634> + +## Appropriationskunst + +Andy Warhol kopierede kopieringskoncepter fra Yayoi Kusama. +<https://www.information.dk/kultur/2018/10/yayoi-kusama-hele-verdens-yndlingskunstner> + +Superflex approprierer Barbara Kruger. +<https://www.superflex.net/works/i_copy_therefore_i_am> + +## Tidsramme for kunstprojekt + +ifølge webarkiv-service <https://web.archive.org/> +lancerede Superflex websitet <https://www.guaranapower.org> i 2003, +selvcensurerede Ambev og PepsiCo på det siden medio 2004 +og mistede kontrollen over det i 2019 +(arkivkopi august 2003: <https://web.archive.org/web/20030804032849/https://www.guaranapower.org/>; +arkivkopi oktober 2003: <https://web.archive.org/web/20031007033429/https://www.guaranapower.org/>; +arkivkopi marts 2004: <https://web.archive.org/web/20040326072132/https://www.guaranapower.org/>; +arkivkopi juni 2004: <https://web.archive.org/web/20040604070212/https://www.guaranapower.org/>; +arkivkopi januar 2019: <https://web.archive.org/web/20190110145818/https://www.guaranapower.org/>; +arkivkopi august 2019: <https://web.archive.org/web/20190811070208/https://www.guaranapower.org/>). + +ifølge webarkiv-service <https://web.archive.org/> +lancerede Superflex tilsyneladende websitet <http://www.thepowerfoundation.org> i 2008, +og mistede kontrollen over det mellem 2012 og 2014 +(arkivkopi april 2008: <https://web.archive.org/web/20080416125339/https://thepowerfoundation.org/>; +arkivkopi november 2008: <https://web.archive.org/web/20081119154451/https://thepowerfoundation.org/>; +arkivkopi 2012; <https://web.archive.org/web/20120723032432/https://thepowerfoundation.org/>; +arkivkopi 2014: <https://web.archive.org/web/20140209023051/https://www.thepowerfoundation.org/>). + +Ifølge CVR eksisterede The Power Foundation i perioden 2005-2016. +<https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/28474261> + +# Faldgruber + +Opgaven skal kun dække **dansk** og **historie**, +(ikke samfundsfag, kunst eller andre fag). + +Opgaven skal kun demonstrere *uddrag* af fagenes metoder. + +Historiemetoder: Analyse skal afdække kontinuitet og brud. + +Danskmetoder: Perspektivering til andre tekster |