summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vuc/ep/emne.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'vuc/ep/emne.md')
-rw-r--r--vuc/ep/emne.md55
1 files changed, 55 insertions, 0 deletions
diff --git a/vuc/ep/emne.md b/vuc/ep/emne.md
new file mode 100644
index 0000000..c45ea1f
--- /dev/null
+++ b/vuc/ep/emne.md
@@ -0,0 +1,55 @@
+---
+lang: da-DK
+date: 2023-03-29
+---
+
+# Appropriation i multimodale tekster
+
+Jeg er stærkt optaget af fænomenet "remix culture"
+<https://en.wikipedia.org/wiki/Remix_culture>
+og har de seneste 25 år været personligt engageret
+i flere sådanne kulturer
+indenfor elektronisk musik og software-udvikling.
+
+En central problemstilling indenfor remix culture er appropriation.
+Dvs. hvorvidt det lykkes at etablere ejerskab
+i et værk (ofte en multimodal tekst) baseret på et andet værk.
+
+Jeg ønsker at analysere udvalgte multimodale tekster
+relateret til kunstværket "Guaraná Power",
+med fokus på meget forskelligartede forsøg på appropriering:
+
+ * Kunstappropriation: Værket approprierer (måske) tidligere kunstværker af Barbara Kruger (belæg er senere mere stiliserede værker af samme kunstgruppe med entydig reference til tidligere værk)
+ * Kulturel appropriation: Værket inkluderer et budskab om at det støtter sydamerikanske bønder og approprierer derved (måske) indiansk kultur i samme område
+ * Social appropriation: Kritik om kulturel appropriation kommer efter mange år og kan (måske) ses om et forsøg på at lukrere på kunstværkets succes - en teknik kendt i nogle sammenhænge som "hijacking" <https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Thread%20Hijacking>
+ * Varemærkeappropriation: Værkets varemærke er tydeligt baseret på et beslægtet kommercielt produkt - den brasilianske sodavand Guaraná Antarctica - og kan derfor (måske) siges at være en appropriation
+
+I hvert tilfælde vil jeg undersøge,
+om der kan siges at være tale om appropriation,
+eller om det mere rimeligt må kategoriseres vagere som inspiration
+eller stærkere som plagiat/tyveri.
+
+Som primære kilder har jeg flere muligheder,
+hvor eksempelvis følgende tænkes anvendt:
+
+ * Varemærke - centralt visuelt motiv i kunstværket, fra 2003
+ * Beretning - øjenvidnefortælling fra workshop som forberedelse til kunstværk, 2003
+ * Anklage - Debatindlæg i avis om at værket er kulturel appropriation, fra 2014
+
+Jeg forventer at anvende historiske metoder
+til vurdering af de primære kilders brugbarhed
+og til at belyse historisk baggrund for anklage.
+
+Jeg forventer at anvende dansk-metoder
+bl.a. til billedanalyse af varemærke
+og retorisk analyse af anklage.
+
+Som sekundære kilder forestiller jeg mig
+bl.a. at bruge følgende:
+
+ * Cola-krigen - afhandling om Jolly colas dominans på det danske marked i perioden 1959-1965
+ * Øjet og Pilen - (omtale af) gymnasie-undervisningsbog af Asger Liebst om afkodning af skjulte koder i reklamer, udgivet i 1989
+ * Danmarks bedste reklamefilm - (omtale af) reklamefilmen "To modne frugter" som bevidst leger med koder i cola-reklamer, lanceret i 1991 <https://web.archive.org/web/20120616165602/http://programmer.tv2.dk/reklamer/>
+ * I copy therefore I am - (omtale af) senere kunstværk i samme stil om "Guaraná power" med direkte reference til "Untitled (I shop therefore I am)" af Barbara Kruger <https://www.superflex.net/works/i_copy_therefore_i_am>
+ * Untitled (I shop therefore I am) - (omtale af) tidligere kunstværk som approprierer tekst af Rene Descartes "I think therefore I am" <https://publicdelivery.org/barbara-kruger-i-shop/>
+ * Steldom - Omtale af Salling Groups dom for plagiat af keramisk håndværk <https://www.dr.dk/nyheder/seneste/salling-group-skal-betale-en-million-kroner-i-erstatning-til-keramiker>