diff options
Diffstat (limited to 'vuc/ep/emne.md')
-rw-r--r-- | vuc/ep/emne.md | 55 |
1 files changed, 55 insertions, 0 deletions
diff --git a/vuc/ep/emne.md b/vuc/ep/emne.md new file mode 100644 index 0000000..c45ea1f --- /dev/null +++ b/vuc/ep/emne.md @@ -0,0 +1,55 @@ +--- +lang: da-DK +date: 2023-03-29 +--- + +# Appropriation i multimodale tekster + +Jeg er stærkt optaget af fænomenet "remix culture" +<https://en.wikipedia.org/wiki/Remix_culture> +og har de seneste 25 år været personligt engageret +i flere sådanne kulturer +indenfor elektronisk musik og software-udvikling. + +En central problemstilling indenfor remix culture er appropriation. +Dvs. hvorvidt det lykkes at etablere ejerskab +i et værk (ofte en multimodal tekst) baseret på et andet værk. + +Jeg ønsker at analysere udvalgte multimodale tekster +relateret til kunstværket "Guaraná Power", +med fokus på meget forskelligartede forsøg på appropriering: + + * Kunstappropriation: Værket approprierer (måske) tidligere kunstværker af Barbara Kruger (belæg er senere mere stiliserede værker af samme kunstgruppe med entydig reference til tidligere værk) + * Kulturel appropriation: Værket inkluderer et budskab om at det støtter sydamerikanske bønder og approprierer derved (måske) indiansk kultur i samme område + * Social appropriation: Kritik om kulturel appropriation kommer efter mange år og kan (måske) ses om et forsøg på at lukrere på kunstværkets succes - en teknik kendt i nogle sammenhænge som "hijacking" <https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Thread%20Hijacking> + * Varemærkeappropriation: Værkets varemærke er tydeligt baseret på et beslægtet kommercielt produkt - den brasilianske sodavand Guaraná Antarctica - og kan derfor (måske) siges at være en appropriation + +I hvert tilfælde vil jeg undersøge, +om der kan siges at være tale om appropriation, +eller om det mere rimeligt må kategoriseres vagere som inspiration +eller stærkere som plagiat/tyveri. + +Som primære kilder har jeg flere muligheder, +hvor eksempelvis følgende tænkes anvendt: + + * Varemærke - centralt visuelt motiv i kunstværket, fra 2003 + * Beretning - øjenvidnefortælling fra workshop som forberedelse til kunstværk, 2003 + * Anklage - Debatindlæg i avis om at værket er kulturel appropriation, fra 2014 + +Jeg forventer at anvende historiske metoder +til vurdering af de primære kilders brugbarhed +og til at belyse historisk baggrund for anklage. + +Jeg forventer at anvende dansk-metoder +bl.a. til billedanalyse af varemærke +og retorisk analyse af anklage. + +Som sekundære kilder forestiller jeg mig +bl.a. at bruge følgende: + + * Cola-krigen - afhandling om Jolly colas dominans på det danske marked i perioden 1959-1965 + * Øjet og Pilen - (omtale af) gymnasie-undervisningsbog af Asger Liebst om afkodning af skjulte koder i reklamer, udgivet i 1989 + * Danmarks bedste reklamefilm - (omtale af) reklamefilmen "To modne frugter" som bevidst leger med koder i cola-reklamer, lanceret i 1991 <https://web.archive.org/web/20120616165602/http://programmer.tv2.dk/reklamer/> + * I copy therefore I am - (omtale af) senere kunstværk i samme stil om "Guaraná power" med direkte reference til "Untitled (I shop therefore I am)" af Barbara Kruger <https://www.superflex.net/works/i_copy_therefore_i_am> + * Untitled (I shop therefore I am) - (omtale af) tidligere kunstværk som approprierer tekst af Rene Descartes "I think therefore I am" <https://publicdelivery.org/barbara-kruger-i-shop/> + * Steldom - Omtale af Salling Groups dom for plagiat af keramisk håndværk <https://www.dr.dk/nyheder/seneste/salling-group-skal-betale-en-million-kroner-i-erstatning-til-keramiker> |