summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas' Debian stuff <debian@mail.bitbase.dk>2008-04-13 15:31:52 +0200
committerJonas' Debian stuff <debian@mail.bitbase.dk>2008-04-13 15:31:52 +0200
commit09a898fe3412b7d39f63b83b589578c8e9ff7b39 (patch)
tree46c2b504c9dd4ff482c37f8bcb023752af7531e4
parent21758414a844211873173200b2e98023a2560be0 (diff)
web commit by Mariahelena: Beskrivelse af matematikfaget på Sdr. Jernløse Lilleskole
-rw-r--r--matematik.mdwn182
1 files changed, 182 insertions, 0 deletions
diff --git a/matematik.mdwn b/matematik.mdwn
new file mode 100644
index 0000000..9677188
--- /dev/null
+++ b/matematik.mdwn
@@ -0,0 +1,182 @@
+Matematik er et spændende og meget kreativt fag. På Sdr. Jernløse Lilleskole skal eleverne når de slutter 7. klasse kunne:
+
+Del- og slutmål for matematik
+
+Indskolingen
+Arbejde med tal og algebra
+
+Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
+
+ * kende til de naturlige tals opbygning, herunder rækkefølger, tælleremser og titalssystemet
+ * bestemme antal ved at anvende simpel hovedregning, tællematerialer, lommeregner og skriftlige notater
+ * kende eksempler på praktiske problemstillinger, der løses ved addition og subtraktion
+ * arbejde med forberedende multiplikation
+ * kende til eksempler på brug af decimaltal, bl.a. i forbindelse med penge og enkle brøker som en halv og en kvart.
+
+
+Arbejde med geometri
+
+Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
+
+ * tale om dagligdags ting og billeder med brug af det geometriske sprog og udgangspunkt i former, beliggenhed og størrelser
+ * arbejde med enkle, konkrete modeller og gengive træk fra virkeligheden ved tegning
+ * undersøge og beskrive mønstre, herunder symmetri
+ * arbejde med enkel måling af afstand, flade, rum og vægt
+ * undersøge og eksperimentere inden for geometri, bl.a. ved anvendelse af computeren.
+
+Matematik i anvendelse
+
+Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
+
+ * vælge og benytte regningsart i forskellige praktiske sammenhænge
+ * kende til, hvordan tal kan forbindes med begivenheder i dagligdagen
+ * indsamle og ordne ting efter antal, form, størrelse og andre egenskaber
+ * behandle data, herunder ved hjælp af lommeregner og computer
+ * opnå erfaringer med "tilfældighed" gennem spil og eksperimenter.
+
+
+Kommunikation og problemløsning
+
+Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
+
+ * kende til eksperimenterende og undersøgende arbejdsformer
+ * arbejde med informationer fra dagligdagen, som indeholder matematikfaglige udtryk
+ * beskrive enkle løsningsmetoder, bl.a. ved hjælp af tegning
+ * kende til problemløsning som et element i arbejdet med matematik
+ * anvende forskellige metoder, arbejdsformer og redskaber til løsning af matematiske problemer
+ * samarbejde med andre om at løse problemer, hvor matematik benyttes
+ * gennemføre eksperimenter og undersøgelser med sigte på at finde mønstre.
+
+
+Efter 5. klassetrin
+
+
+Arbejde med tal og algebra
+
+Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
+
+ * kende til de hele tal, decimaltal og brøker
+ * benytte erfaringer fra hverdagen sammen med arbejdet i skolen ved opbygningen af talforståelse
+ * kende tallenes ordning, tallinjen, positionssystemet og de fire regningsarter
+ * benytte hovedregning, overslagsregning og skriftlige udregninger
+ * anvende lommeregner og computer ved gennemførelse af beregninger
+ * arbejde med optællinger og eksempler på sammenhænge og regler inden for de fire regningsarter
+ * kende til eksempler på brug af variable, herunder som de indgår i formler, enkle ligninger og funktioner
+ * kende til procentbegrebet og forbinde begrebet med hverdagserfaringer
+ * regne med decimaltal og benytte brøker knyttet til procent og konkrete sammenhænge
+ * arbejde med "forandringer" og strukturer, som de indgår i bl.a. talfølger, figurrækker og mønstre
+ * kende til koordinatsystemet og herunder sammenhængen mellem tal og tegning.
+
+
+Arbejde med geometri
+
+Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
+
+ * benytte geometriske metoder og begreber i beskrivelse af fysiske objekter fra dagligdagen, herunder figurer og mønstre
+ * undersøge og beskrive enkle figurer tegnet i planen
+ * kende til grundlæggende geometriske begreber som vinkler og parallelitet
+ * arbejde med fysiske modeller og enkle tegninger af disse
+ * kende til forskellige kulturers metoder til at angive dybde i billeder
+ * undersøge de enkelte tegnemetoders anvendelighed til beskrivelse af form og afstand
+ * måle og beregne omkreds, areal og rumfang i konkrete situationer
+ * tegne, undersøge og eksperimentere med geometriske figurer, bl.a. ved at benytte computer.
+
+
+Matematik i anvendelse
+
+Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
+
+ * vælge og benytte regningsarter i forskellige sammenhænge
+ * anvende og forstå enkle informationer, som indeholder matematikfaglige udtryk
+ * anvende faglige redskaber, herunder tal, grafisk afbildning og statistik, til løsningen af matematiske problemstillinger fra dagligliv, familieliv og det nære samfundsliv
+ * arbejde med enkle procentberegninger, herunder ved rabatkøb
+ * beskrive og tolke data og informationer i tabeller og diagrammer
+ * indsamle og behandle data samt udføre simuleringer, bl.a. ved hjælp af en computer
+ * foretage eksperimenter, hvori tilfældighed og chance indgår.
+
+
+Kommunikation og problemløsning
+
+Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
+
+ * kende til eksperimenterende og undersøgende arbejdsformer
+ * beskrive løsningsmetoder gennem samtaler og skriftlige notater
+ * opstille hypoteser, og efterfølgende ved at "gætte og prøve efter" medvirke til at opbygge faglige begreber og indledende generaliseringer
+ * formulere, løse og beskrive problemer og i forbindelse hermed anvende forskellige metoder, arbejdsformer og redskaber
+ * samarbejde med andre om at anvende matematik ved problemløsning
+ * undersøge, systematisere og begrunde matematisk ud fra arbejde med konkrete materialer.
+
+
+Efter 7. klassetrin
+
+
+Arbejde med tal og algebra
+
+Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
+
+ * kende de rationale tal samt udvidelsen til de reelle tal
+ * kende til den kulturhistoriske betydning af udviklingen af tallene som beskrivelsesmiddel
+ * arbejde undersøgende, især med systematiske optællinger og med tallenes indbyrdes størrelse som led i opbygning af en generel talforståelse
+ * benytte hovedregning, overslagsregning og skriftlige udregninger
+ * anvende lommeregner og computer ved gennemførelse af beregninger og til problemløsning
+ * benytte formler, bl.a. i forbindelse med beregning af rente og rumfang
+ * forstå og anvende udtryk, hvori der indgår variable
+ * kende og anvende procentbegrebet
+ * regne med brøker, herunder i forbindelse med løsning af ligninger og algebraiske problemer
+ * undersøge og beskrive "forandringer" og strukturer, bl.a. i talfølger, figurrækker og mønstre
+ * kende funktionsbegrebet
+ * bestemme løsninger til ligninger og ligningssystemer med grafiske metoder
+ * løse enkle ligninger og ved inspektion løse enkle uligheder.
+
+
+
+Arbejde med geometri
+
+Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
+
+ * kende og anvende forskellige geometriske figurers egenskaber
+ * fremstille tegninger efter givne forudsætninger
+ * benytte grundlæggende geometriske begreber, herunder størrelsesforhold og linjers indbyrdes beliggenhed
+ * forstå og fremstille arbejdstegning, isometrisk tegning og perspektivisk tegning ved beskrivelse af den omgivende verden
+ * undersøge, beskrive og vurdere sammenhænge mellem tegning og tegnet objekt
+ * kende og anvende målingsbegrebet, herunder måling og beregning af omkreds, flade og rum
+ * kende og anvende målestoksforhold, ligedannethed og kongruens
+ * udføre enkle geometriske beregninger bl.a. ved hjælp af Pythagoras' sætning
+ * arbejde med enkle geometriske beviser
+ * benytte computeren til tegning, undersøgelser og beregninger vedrørende geometriske figurer.
+
+
+
+Matematik i anvendelse
+
+Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
+
+ * vælge regningsarter, benytte procentbegrebet og anvende forholdsregning i forskellige sammenhænge
+ * behandle eksempler på problemstillinger knyttet til samfundsmæssig udvikling hvori økonomi, teknologi og miljø indgår
+ * foretage økonomiske overvejelser vedrørende dagligdagens indkøb, transport, boligforhold, lønopgørelser og skatteberegninger
+ * arbejde med rente og foretage renteberegninger, især i tilknytning til opsparing, låntagning og kreditkøb
+ * arbejde med og undersøge matematiske modeller, hvori formler og funktioner indgår
+ * opnå viden om matematikkens muligheder og begrænsninger, som beskrivelsesmiddel og beslutningsgrundlag.
+ * arbejde med statistiske beskrivelser af indsamlede data, hvor der lægges vægt på metode og fortolkning
+ * udføre simuleringer, bl.a. ved hjælp af computeren
+ * kende det statistiske sandsynlighedsbegreb
+ * benytte computeren til beregninger, simuleringer, undersøgelser og beskrivelser, også på baggrund af samfundsmæssige forhold
+ * anvende matematik som værktøj til løsning af praktiske og teoretiske problemer på en alsidig måde.
+
+
+
+Kommunikation og problemløsning
+
+Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
+
+ * forstå og forholde sig til informationer, som indeholder matematikfaglige udtryk
+ * problemformulere, beskrive fremgangsmåder og angive løsninger på forståelig vis, såvel skriftligt som mundtligt
+ * benytte eksperimenterende og undersøgende arbejdsformer og formulere resultater af den faglige indsigt, der er opnået
+ * vælge hensigtsmæssig faglig metode, arbejdsform og redskab ved løsning af problemstillinger af tværgående art
+ * samarbejde med andre om at løse problemer ved hjælp af matematik
+ * anvende systematiseringer og matematiske ræsonnementer
+ * benytte variable og symboler, når regler og sammenhænge skal bevises
+ * benytte geometrisk tegning til at formulere hypoteser og gennemføre ræsonnementer
+ * forstå, at valget af en matematisk model kan afspejle en bestemt værdinorm
+ * veksle mellem praktiske og teoretiske overvejelser ved løsningen af matematiske problemstillinger.
+