diff options
-rw-r--r-- | dansk.mdwn | 177 |
1 files changed, 177 insertions, 0 deletions
diff --git a/dansk.mdwn b/dansk.mdwn new file mode 100644 index 0000000..7335219 --- /dev/null +++ b/dansk.mdwn @@ -0,0 +1,177 @@ +Del- og slutmål for danskundervisningen + +Indskolingen + +0.-2.kl. + +Mundtlighed/kommunikation: + +Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig følgende kundskaber og færdigheder: + + * Sproget skal kunne bruges til samtale, samarbejde, formidling og konfliktløsning. + * Eleverne skal kunne udtrykke sig mundtligt, kropsligt og billedligt. + * Eleverne skal kunne lytte til andre. + +Skriftlighed/læsning: + +Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig følgende kundskaber og færdigheder: + + * Eleverne skal kende bogstavernes form, lyd og kombinationer. + * Eleverne skal kunne stave til lydrette og hyppige ord. + * Eleverne skal kunne læse og forstå alderssvarende tekster. + * Eleverne skal kunne referere og dramatisere tekster. + * Eleverne skal kunne udtrykke sig enkelt skriftligt indenfor fiktiv og nonfiktiv genrer. + * Eleverne skal kunne skrive små og store trykbogstaver i hånden og begynde at skrive på computer. + +Litteratur, sproglige og analytiske kompetencer: + + Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig følgende kundskaber og færdigheder: + + * Eleverne skal kunne kende forskel på fiktion og nonfiktion. + * Eleverne skal kende til sætningsopbygning og ordklasser. + * Eleverne skal kende til forskellige tekster. + * Eleverne skal kunne analysere tekster mht. hovedindhold, tid, sted og handling. + * Eleverne skal kunne søge information på begynderstadium. + * Eleverne skal kunne forholde sig kritisk ved tekstlæsning. + * Eleverne skal alderssvarende kunne forstå sprogets virkemidler og kunne bruge dem. + +Sociale kompetencer for indskolingen: + +Børn i denne alder er naturligt nysgerrige, fantasifulde og undrende. Leg er en stor del af deres hverdag, og i deres måde at tilegne sig færdigheder på. De er i denne alder både mentalt og motorisk klar til udfordringer af mere abstrakt karakter. + +I indskolingen skal eleverne lære at gå i skole. De skal leve sig ind i de regler, der gælder i et socialt rum, som klassen og skolen jo er. De skal kunne navigere i skolens rammer og forstå den sociale omgangstone eleverne imellem. Det er vigtigt for eleverne at lære at mennesker er forskellige, og at man skal respektere hinandens ret til at være mennesker. Man er lige meget værd, om man går i børnehaveklassen eller er lærer. Eleverne skal også kunne respektere lærerne, både som troværdige voksne, men også som nogle, der ved bedre og kan bruges i læringsprocessen. + +Skolestarten er meget vigtig for resten af børnenes skoleforløb. De fleste har stor lyst til at lære, og det skal de selvfølgelig have rig mulighed for. Desuden er det vigtigt, at børnene har en tryg og forudsigelig hverdag med voksne, som de har tillid til, og som forstår at hjælpe dem til at fungere socialt med hinanden. Et godt samarbejde med forældrene er en forudsætning for en god skolestart for børnene. + +I omgangstonen lægger vi vægt på følgende: + + * Hensyntagen + * Accept af forskellighed/ligeværd + * Alle skal være med i fællesskabet + * Et ordentligt sprog + +I undervisningen er følgende nøgleord vigtige: + + * Indlæring af de grundlæggende færdigheder + * Flere måder at indlære på + * Differentiering + * Gode vaner + * Teater/drama/kropssprog. + + + +Delmål for 1. mellemtrin (3.-5.kl.) + +Undervisningen: + +Undervisningen bygger naturligvis videre på de færdigheder og kundskaber, der er arbejdet med i indskolingen. I 3.-5.kl. fokuserer danskundervisningen på de formelle kundskaber og færdigheder, som typisk er de forholdsvis målbare kompetencer, men en lige så vigtig del af danskfaget på disse klassetrin er de kreative, personlige og oplevelsesorienterede sider a faget. Det er typisk de mindre målbare kompetencer, de såkaldte bløde mål. Disse to sider af danskfaget fokuseres der adskilt på i undervisningen, men lige så tit komplementerer de to sider hinanden, da det ofte viser sig at være frugtbare og indbyrdes afhængige sider. På dette trin arbejder eleverne en gang årligt med månedsopgave, hvor de lærer at strukturere arbejdet, arbejde selvstændigt og fremlægge for en større gruppe. + +Mundtlighed/kommunikation: + +Når det drejer sig om det talte sprog/kommunikation, skal undervisningen give eleverne mulighed for at tilegne sig følgende kundskaber og færdigheder: + + * Udvikling af talesproget og forøgelse af et aktivt ordforråd + * Oplæsning og mundtlig formidling + * Evnen til at lytte og stille spørgsmål + * Evne/redskaber til konfliktløsning, forklaring og samtale + * Evnen til at udtrykke egne ønsker og behov både fagligt og socialt + * Eleverne skal kunne bruge kropssproget bevidst + * Eleverne skal kunne fremlægge, fungere som ordstyrer. + +Skriftlighed/læsning: + +Elevernes læsekundskaber konsolideres og udvikles, og der arbejdes med elevernes egne skriftlige produkter gennem: + + * Læselysten udvikles gennem alsidig læsning og oplæsning af flere typer litteratur + * Samtalen om og gengivelsen af det læste bruges motiverende + * Der arbejdes med forskellige læsemåder afhængigt af læsningens formål + * Der stilles differentierede og gradvist større krav til elevernes læsning og evne til bearbejdning af teksterne ved hjælp af taglige termer. + * Der arbejdes med syntaks, skrivning, stavning, grammatik og tegnsætning i egne og andres tekster + * Der arbejdes med korrektur, respons, håndskrift, computerskrivning og layout + * Skrivning og læsning bruges som hjælpemiddel i andre sammenhænge, f.eks. logbog + * Eleverne skal arbejde med norsk og svensk i tale og på skrift. + +Litteratur, sproglige og analytiske kompetencer: + +Undervisningen skal give eleverne mulighed for tilegnelse af følgende: + + * Gengivelse af tekster sprogligt, billedligt og dramatisk + * Tekstanalyse med genretræk, fortolkning, perspektivering, stillingtagen og værdier + * Indsigt i sprog, sprogbrug, sprogrigtighed og virkemidler i egne og andres tekster + * Kendskab til litteratur fra forskellige tider og sammenhæng mellem tekst og tid + * Argumentation og personlig stillingtagen. + +Sociale kompetencer for 1. mellemtrin: + +På dette trin er eleverne aktive og videbegærlige, men har stadig brug for faste rammer, hvori de har mulighed for at udvikle sig fagligt og personligt. Et fortsat, tæt forældresamarbejde vægtes højt. + +I omgangstonen lægger vi vægt på følgende: + + * Respekt for hinanden + * Ansvar for sig selv og andre + * Et ordentligt sprog + * Plads til forskellighed + +I undervisningen er følgende nøgleord vigtige: + + * Fordybelse + * Høj faglighed + * Differentiering + * Gode studievaner + * Kreativitet og fabuleren + * Ansvar + * Interesse + +I både omgangstone og undervisning skal eleverne kunne sætte sig i andres sted og acceptere forskellighed. De skal kende de grundlæggende menneskelige følelser og forstå egne og andres signaler. De skal lære at tage ansvar for egne handlinger og forstå konsekvens. + + + +Delmål for 2. mellemtrin (6.-7.kl.) + +Skriftlighed/læsning: + +Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig følgende kundskaber og færdigheder: + + * Læse sikkert, med passende hastighed i både fiktions og nonfiktionslæsning + * Bruge forskellige læsemåder – skimme, scanne og nærlæse + * Fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregning, referat og resumé + * Læse op og gengive egne og andres tekster i dramatisk form + * Skrive sammenhængende om oplevelser, erfaring, fantasi, viden og følelser i kronologisk form + * Indsamle stof og disponere et indhold samt skrive fra idé til færdig tekst + * Bruge skrivning bevidst og reflekterende som hjælpemiddel i andre sammenhænge som; hurtigskrivning og notater. + +Mundtlighed/kommunikation: + +Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig følgende kundskaber og færdigheder: + + * Bruge talesproget forståeligt i samtale, samarbejde, diskussion, fremlæggelse og fremførelse + * Udtrykke sig i forskellige genrer; referat, kommentar, argumentation, debat, information, fortælling, oplæsning, interview eller drama. + * Udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i sammenhængende mundtlig form. + * Bruge kropssprog og stemme som udtryksmiddel + * Bruge hjælpemidler, der støtter kommunikation (stikord, plancher, medier m.m.) + * Lytte aktivt og følge op med analytiske og vurderende spørgsmål. + +Litteratur, sproglige og analytiske kompetencer: + +Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig følgende kundskaber og færdigheder: + + * Viden om forskellige genrer inden for fiktion og non-fiktion. + * Udtrykke viden om samspil mellem sprog, genrer, indhold og situation + * Indsigt i egne og andres tekster + * Bruge sprog som middel til konfliktløsning, overtalelse, underholdning og argumentation + * Fortolke og perspektivere tekster samt andre udtryksformer (lyd, billeder, lyd og billeder, multimedier, teater og drama) + * Gøre rede for genre, hovedindhold, kommunikation og komposition, fortællerforhold, fremstillingsform og temaer i tekster og andre udtryksformer + * Udtrykke sig i billeder, lyd og tekst. + +Sociale kompetencer for 2. mellemtrin: + + På dette trin er børnene skolens ældste – det betyder, at de får både mere ansvar og frihed, men på en sådan måde, at forældresamarbejdet stadig er tæt. + +I omgangstonen vægter vi: + + * Respekt for hinanden + * Omsorg og ansvar + * Et ordentligt sprog + * Plads til at bryde faste roller. + +I undervisningen har vi følgende nøgleord: Initiativ, ansvar og selvstændighed, ro til fordybelse, kreativitet/eksperimenteren og høj faglighed. Eleverne bruger erfaringerne fra månedsopgaven i arbejdet med projektopgaven, som prioriteres højt. |