--- title: Appropriation i multimodale tekster subtitle: | Synopsis \ Eksamensprojekt i Dansk A og Historie B author: Jonas Smedegaard date: 2023-05-02 lang: da-DK mainfont: Libertinus Serif mainfontoptions: - Numbers=Lowercase sansfont: Libertinus Sans monofont: Libertinus Mono format: # html: # embed-resources: true pdf: pdf-engine: lualatex documentclass: scrartcl classoption: - DIV=calc papersize: a4 csquotes: true include-in-header: # turn inline hyperlinks into footnotes - text: | \usepackage{hyperref} \renewcommand{\href}[2]{#2\footnote{\url{#1}}} # recalculate page margins, since mainfont was set after documentclass - text: | \KOMAoptions{DIV=last} # avoid widow or orphan lines - text: | \ifLuaTeX\usepackage{lua-widow-control}\lwcsetup{balanced}\else\usepackage[defaultlines=4,all]{nowidow}\fi # enable vector language asymptote - text: | \usepackage{asymptote} # enable vector language asymptote - text: | \usepackage{floatrow} \DeclareFloatFont{henry}{\sffamily\itshape} \floatsetup[figure]{font=henry} toc: true toc-depth: 2 link-citations: true bibliography: ref.bib # humanities: apa; social sciences: modern-language-association; history: chicago-author-date-de csl: nys-nydanske-sprogstudier resource-path: - /usr/share/citation-style-language/styles filters: - quarto-tikz --- {{< pagebreak >}} # Indledning Jeg deltager i et international kollektivt samarbejde om at udvikle og distribuere såkaldt "Fri software" - dvs. computerkode som frit må bruges, kopieres og ganskes. I 2004 mødtes vi i 2 uger i Brasilien, og jeg havde medbragt et bidrag til en hyggeaften: Reklamespots tilhørende kunstværket "Guaraná Power". Jeg fandt det både fagligt og politisk relevant hvordan en dansk kunstnergruppe havde igangsat et international kollektivt samarbejde om at udvikle og distribuere en kopi af den brasilianske nationaldrik, men mine brasilianske kolleger forstod ikke joken. Appropriation har fået øget fokus i nyere tid, ofte negativt associeret. "Guaraná Power" anvender appropriation som *positive* styrkemarkører gennem relationer til bl.a. imperialisme og fredsbevægelsen i flere af værkets modaliteter. Jeg vil her belyse værkets brug af appropriation for at afdække mulige forklaringer på at værket ikke er universelt selvindlysende. # Problemformulering Hvordan indeholder kunstværket "Guaraná Power" appropriation? ## Problemstillinger * Hvad kommunikerer værket konkret, og til hvem? * Hvordan opleves værket drillende, og hvorfor? * Hvor og hvordan indeholder værket appropriation? * Hvorfor og med hvilke belæg kan værket klassificeres som politisk kunst? {{< pagebreak >}} # Værket !["Guaraná Power" [@webside]; foto: Anders Sune Berg](corner.png) Sodavand produceret som fair trade og solgt på danske caféer På besøg i Brasilien i bliver værket ikke forstået af intellektuelle og politisk engagerede unge. ## Produktet ![Flaske [@sodavand]; foto: Jeppe Gudmundsen-Holmgreen](bottle.png){.column-margin} ![Originalt logo [@logo]](LOGO_GUARANA.jpg){.column-margin} bag titel anes logo for "Guaraná Antarctica" → Brasiliens Coca cola / hyldeblomst → **Produktappropriation** Denotativt: **Energidrik** Konotativt: **Politisk opråb** - *power to the people* ::: {#fig-penta-konkret} \usetikzlibrary{shapes.geometric} \begin{tikzpicture} \def\LstG{"","Politik","Superflex","Logos","Danske cafeer og butikker","Unge intellektuelle rebeller"} \node[regular polygon,regular polygon sides=5,minimum width=8em] (5gon){}; \draw (5gon.corner 2) node[circle,fill,inner sep=1.5pt,label={18+72*2:{\pgfmathsetmacro{\lbl}{{\LstG}[2]}\lbl}}]{} foreach \X in {4,1,3,5,2} {-- (5gon.corner \X) node[circle,fill,inner sep=1.5pt,label={18+72*\X:{\pgfmathsetmacro{\lbl}{{\LstG}[\X]}\lbl}}]{}}; \end{tikzpicture} Retorisk pentagram, konkret flaske ::: ::: {#fig-elephants} > GUARANÁ POWER is an energy softdrink produced by a guaraná farmers cooperative from Maués in the Brazilian Amazon, in collaboration with Superflex. The farmers have organised themselves in response to the activities of the multinational corporations Xxxxx and XxxxxXx, a cartel whose monopoly on the purchase of the raw material has driven the price of guaraná berries down 80%, while the cost of their products to the consumer has risen. Etiket [@etiket] ::: Hemmelig komponent → censurerede ord er **Ambev** og **PepsiCo** [@etiket2003] → Coca colas hemmelige ingrediens → Dansk Jolly cola reklame i 1990'erne → Colakrig efter 2. verdenskrig skabte Jolly cola ## Projektet Beskrevet/iscenesat som samarbejde med brasilianske bønder i en "politisk respons" til udbytning. Pop-art (som Warhol) → men her **politisk!** → i kategori "udvidet kollektiv" - men reelt også "kopiering af ideer" → **Produktappropriation** Agitation for "power" til bønder er reference til "power to the people" fra fredsbevægelsen under Vietnamkrigen. → **Politisk appropriation** At støtte bønder modarbejder Guaranier i Maué → Guaranier: Indiansk folk i Maués, først til at dyrke Guaraná → forsøger at få eksklusivret til Guaraná → **Kulturappropriation** - ifølge etnolog [@kritik]. ::: {.callout-warning title="Utroværdig afsender"} Webside er fra 2021; beskriver projekt 2003-2014 → Kildenær: Førstehåndsviden, primær kilde, nedfældet samtidigt → Særinteresser: kommerciel success + kunstnerisk røre → Validering: Beskrivelse matcher rapport til sponsor [@øjenvidne] → *Ikke* politisk at værket *siger* det er politisk ::: ![handels- og markedsføringsspor](flow) FIXME: pentagram: "Kunst","Kunstnergruppen","Logos","Kunsthaller","Progressive kunstinsteresserede" {{< pagebreak >}} # Pointer ## Effektivt i Danmark indtil 1950'erne : Amerikansk overklasse-idyl 1970'erne : teenage-lykke 1990'erne : meta-fallos-symboler i 1990'erne : (Asger Liebst udgav lærebog "Øjet og pilen" i 1989) 2000'erne : Postkolonialisme Solidaritet : midtersøgende regering i 100 år Amerikanisme : USA hjælper DK (Marshall-hjælp); Jolly cola Power to the people : Fredsbevægelsen under Vietnamkrigen Kopiering af ideer : Vestlig modbevægelse siden 1980'erne : Mainstream (MP3 musik, Piratpartiet) siden 2000'erne : Farligt: potentielt ulovligt ## Ineffektivt i Brasilien 1500-1815 : Portugisisk kolonialisering 1964-1985 : USA-støttet konservativt diktatur : Det brasilianske mirakel: Ekstremt økonomisk boom : Årene med bly 2002 : Lula: Første arbejderleder af Brasilien Solidaritet : konservativisme, Diktatur, libralisme, neoliberalisme frem til 2002 : midtersøgende regering frem til 2014 Amerikanisme : USA ville invadere Brasilien pga. gummi : Brasilien ofrer 300.000 "gummisoldater" Power to the people : USA provokerer til 21 års liberalt diktatur Kopiering af ideer : Normaliseret Værkets symbolik er **eurocentrisk** Eurocentrik komplicerer tolkning som **kunstværk** Eurocentrik involverer **måske** kulturappropriation {{< pagebreak >}} # Litteraturliste