# Begrebet Om hvad "appropriere" og "appropriation" betyder, og lisså vigtigt hvad det ofte forveksles med men *ikke* betyder. [historie: belæg for at nylig øget kritik af kulturappropriation, f.eks. eskimo-is og julekalender, og (måske bedre dokumenteret historisk) hvide skuespillere der spiller indere/afrikanere/indianere] # Værket Kort præsentation af kunstværket "Guaraná Power" fra 2003. [historie: historisk materiale som er bevidst iscenesat - beskrive brug af som "tidsmaskine" både til verificering og til afsløring af værkets selvcensur] # Debatten Kritik i Information i 2014 om kulturel appropriation i forhold til oprindelige folk i brasilien som burde have patent på udvindelsen af Guaraná. [måske kun fokus på selve kritikken, måske fokus på metateksten "en tråd" som starter med værkets budskab, så kritikken som svar, og så respons, gentagen kritik, og tavshed] [historie: metateksten starter - ifølge kritikken - med Mawé-indianeres udvinding af Guaraná, derefter popularisering i Brasilien, og så (formodentligt antropologers støtte til) Mawé-indianeres patentkrav] # Produktet Kobling til "Guaraná Antarctica", med rødder i energidrikken cola og - især i Danmark - tidligere symbolleg ("To store frugter" i 1991) og antiimperialisme (Jolly colas unikke dominans i efterkrigstiden). [historie: Dansk colahistorie, videreført til symbolleg i 1990'erne, og Guaraná først kun som medicin (shots med "Junglespeed" ved festivaller i 1990 blev ulovliggjort) til tilladelse til brug i læskedrik, og senere i (stærk) energidrik] # Kunsten Propagandakunst, appropriationskunst, kommerce kunst, Rødder i tidligere værker, og derfra i fredsbevægelsen i 1970'erne. [historie: belæg for kobling til fredsbevægelsen]