From af04f4ba445ecb6fb3d4a4e3ece53f4caf2b6b0a Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: IkiWiki Date: Sun, 2 Apr 2023 12:08:58 +0200 Subject: avoid accent in page name guarana --- vuc/ep/guarana.md | 239 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "vuc/ep/guaran\303\241.md" | 239 --------------------------------------------- 2 files changed, 239 insertions(+), 239 deletions(-) create mode 100644 vuc/ep/guarana.md delete mode 100644 "vuc/ep/guaran\303\241.md" diff --git a/vuc/ep/guarana.md b/vuc/ep/guarana.md new file mode 100644 index 0000000..fc24101 --- /dev/null +++ b/vuc/ep/guarana.md @@ -0,0 +1,239 @@ +--- +title: Appropriation i og af kunstværket "Guaraná Power" +subtitle: Eksamensprojekt i Dansk A og Historie B +author: Jonas Smedegaard +date: 2023-05-02 +lang: da-DK +--- + +# Emne + +Belysning af ejerskab i et kunstnerisk værk. + +# Vinkler + +Jeg kan se flere interessante vinkler +at belyse Kunstprojektet "Guaraná Power" fra. + +Jeg forestiller mig kun at beskæftige mig +med et uddrag af dem der er opstillet her. + +## Appropriationstyper + +Begrebet appropriation dækker over aktivt at "gøre noget til sit eget". +Begrebet bruges oftest om kunst og kultur, +men giver mening at anvende bl.a. for visuelle udtryk +(som del af noget kunst men også f.eks. merkantilt og reklamemæssigt). +På et spektrum kan appropriation siges +at ligge mellem inspiration og plagiat. + +Kan kunstværket rimeligvis kategoriseres som appropriationskunst +(uanset om det er "stor kunst" eller ej)? + +Kan kritikken i 2014 rimeligvis kategoriseres +som at omhandle kulturel appropriation +af Mawí-folket i Brasilien - +(uanset hvor plausibel den er)? + +Kan kunstværket rimeligvis kategoriseres +som at omhandle kulturel appropriation +fra brasilianske Bewco og/eller deres største investor Pepsico +af Mawí-folket i Brasilien - +(uanset hvor plausibel den er)? +Er det i givet fald samme type kulturel appropriation +som kritikken i 2014? + +Kan min billedanalyse rimeligvis kategoriseres +som litterær appropriation? + +## Billedanalyse + +Analyse af sodavandsetiket del af kunstværket "Guaraná Power" +med tidligere anmeldelse af "I shop therefore I am" som skabelon, +hvor reference til Rene Descartes er udskiftet +med reference til Asger Liebst og "Øjet og pilen" +og forskydningen (reklame-approprieringen!) +fra skjulte signaler til eksplicit joke +i reklamer for Jolly Cola i 1990'erne. +(tidl. anmeldelse: ) + +Medtage kommentar om egen appropriering, +med præcis difference som bilag. + +## Reality check + +Analyse af kilder til kunstprojektet, +med fokus på deres anvendelighed - +hhv. historisk (pålidelighed til de formål de skal anvendes til her) +og litterært (på hvilke måder er det en konstrueret tekst). + +Kunstgruppen bag har i både værkets egen kommunikation, +relateret pressemateriale, +og deres respons til kritikken +både kunstneriske og finanielle interesser i at kontrollere +narrativet for deres darling. + +Kritikeren har sit ry at værne om, +som dels kan støtte pålideligheden som kilde +da hans profession er videnskabelig dokumentation +hvor det er i egen interesse at præsentere robuste fakta, +men måske i hans polemiske avis-indlæg kan svække pålideligheden +da han i den debat kan have en vis interesse i at polere på sin faglighed. + +En øjenvidneberetning eksisterer +i form af en rapport fra den workshop som igangsatte projektet - +uden den kunstnerisk/strategiske selvcensur +som kunstnergruppen valgte at pålægge deres eget senere materiale. + + +## Diskurser + +I min søgen efter muligheder for vinkler +som inddrager både litterære og historiske metoder, +synes begrebet "diskurs" at være dækkende for et sæt af vinkler. +Ordet "diskurs" er dog et fremmedord for mig +så bær over med mig hvis jeg har anvendt begrebet forkert. +Mere specifikt lyder metoden "diskursanalyse" +som noget jeg *ikke* evner +og derfor *ikke* skal prøve kræfter med i med denne EP. +Tanken med disse vinkler er +at det synes væsentligt at sammenholde ikke blot *argumenter* fra hver *afsender*, +men også inddrage *timing* af argumenterne +og indsætte dem i hver deres samtid +for at inddrage historiske aspekter i litterære analyser. + +Giver det mening i 2014 +at kritisere et kunstværk fra 2003 for kulturel appropriation, +eller er det en vægtig pointe +når kunstnerne i deres respons undrer sig over timingen? + +Havde kritikeren samme meninger i 1999-2002 da han forskede i indianske stammer +(som er hans rygdækning i sin kritik), +eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis? + +Havde kunstnergruppen samme meninger da de lancerede kunstværket +som i deres respns til kritikken, +eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis? + +## Reklametemaer for energidrik, historisk + +indtil 1950'erne +: Amerikansk overklasse-idyl + +1970'erne +: teenage-lykke + +1990'erne +: meta-fallos-symboler i 1990'erne +: (Asger Liebst udgav gymnasie-lærebogen "Øjet og pilen" i 1989) + +2000'erne +: meta-antiimperialisme + +## Politiske slagord som kunst som produkt som politisk middel + +# Kilder + +Selve værket. + + +Teksten på siden af etiketten +(se også tidligere version uden selvcensure under "Kilder" → "Tidsramme for kunstprojekt"). + + +Billede af konkurrerende produkt Guaraná Antarctica. + + +Noter fra fan-website om guaraná læskedrikke i perioden 2001-2002 + + +## Kritik af værket + +Selve kritiken (og senere opfølgning fra kritikeren) + + + +Respons på kritiken fra kunstnergruppen. + + +Tilsyneladende kritikerens udgivelser som antropolog med ekspertise i Mawé indianere. + + + + +Ifølge samling af publikationer hos RUC +beskæftigede Christian Groes sig tilsyneladende kun med Mawé indianere i 1999-2002 +(derefter flyttedes fokus til kønsstudier). + + + +## Colakrigen + +Artikel fra 2009 baseret på forskningstekst om colakrigen. + + +Selve forskningsteksten om colakrigen: +Jolly cola lanceres af 18 danske bryggerier +som eksplicit modvægt til Coca-Cola i 1959 (s. 464 l. 8). +Jolly cola sælger lisså godt som Coca-cola frem til midt i 1960'erne (s. 471 ll. 2-25). + + + +Begrebet "forbrugersamfund" tilføjes ordbogen 1959 (s. 471 l. 16 + dsn). + + +Klar cola populært i 80'erne. + + +Artikel om danske retro-sodavand, +som nævner en række eksotiske hits fra 1990'erne samt Guaraná Antarctica. + + +Artikel fra 2006 om Guaraná læskedrikke. + + +Dansk lov om grænseværdier for koffein i læskedrikke. + + +## Appropriationskunst + +Andy Warhol kopierede kopieringskoncepter fra Yayoi Kusama. + + +Superflex approprierer Barbara Kruger. + + +## Tidsramme for kunstprojekt + +ifølge webarkiv-service +lancerede Superflex websitet i 2003, +selvcensurerede Ambev og PepsiCo på det siden medio 2004 +og mistede kontrollen over det i 2019 +(arkivkopi august 2003: ; +arkivkopi oktober 2003: ; +arkivkopi marts 2004: ; +arkivkopi juni 2004: ; +arkivkopi januar 2019: ; +arkivkopi august 2019: ). + +ifølge webarkiv-service +lancerede Superflex tilsyneladende websitet i 2008, +og mistede kontrollen over det mellem 2012 og 2014 +(arkivkopi april 2008: ; +arkivkopi november 2008: ; +arkivkopi 2012; ; +arkivkopi 2014: ). + +Ifølge CVR eksisterede The Power Foundation i perioden 2005-2016. + + +# Faldgruber + +Opgaven skal kun dække **dansk** og **historie**, +(ikke samfundsfag, kunst eller andre fag). + +Opgaven skal kun demonstrere *uddrag* af fagenes metoder. + +Historiemetoder: Analyse skal afdække kontinuitet og brud. + +Danskmetoder: Perspektivering til andre tekster diff --git "a/vuc/ep/guaran\303\241.md" "b/vuc/ep/guaran\303\241.md" deleted file mode 100644 index fc24101..0000000 --- "a/vuc/ep/guaran\303\241.md" +++ /dev/null @@ -1,239 +0,0 @@ ---- -title: Appropriation i og af kunstværket "Guaraná Power" -subtitle: Eksamensprojekt i Dansk A og Historie B -author: Jonas Smedegaard -date: 2023-05-02 -lang: da-DK ---- - -# Emne - -Belysning af ejerskab i et kunstnerisk værk. - -# Vinkler - -Jeg kan se flere interessante vinkler -at belyse Kunstprojektet "Guaraná Power" fra. - -Jeg forestiller mig kun at beskæftige mig -med et uddrag af dem der er opstillet her. - -## Appropriationstyper - -Begrebet appropriation dækker over aktivt at "gøre noget til sit eget". -Begrebet bruges oftest om kunst og kultur, -men giver mening at anvende bl.a. for visuelle udtryk -(som del af noget kunst men også f.eks. merkantilt og reklamemæssigt). -På et spektrum kan appropriation siges -at ligge mellem inspiration og plagiat. - -Kan kunstværket rimeligvis kategoriseres som appropriationskunst -(uanset om det er "stor kunst" eller ej)? - -Kan kritikken i 2014 rimeligvis kategoriseres -som at omhandle kulturel appropriation -af Mawí-folket i Brasilien - -(uanset hvor plausibel den er)? - -Kan kunstværket rimeligvis kategoriseres -som at omhandle kulturel appropriation -fra brasilianske Bewco og/eller deres største investor Pepsico -af Mawí-folket i Brasilien - -(uanset hvor plausibel den er)? -Er det i givet fald samme type kulturel appropriation -som kritikken i 2014? - -Kan min billedanalyse rimeligvis kategoriseres -som litterær appropriation? - -## Billedanalyse - -Analyse af sodavandsetiket del af kunstværket "Guaraná Power" -med tidligere anmeldelse af "I shop therefore I am" som skabelon, -hvor reference til Rene Descartes er udskiftet -med reference til Asger Liebst og "Øjet og pilen" -og forskydningen (reklame-approprieringen!) -fra skjulte signaler til eksplicit joke -i reklamer for Jolly Cola i 1990'erne. -(tidl. anmeldelse: ) - -Medtage kommentar om egen appropriering, -med præcis difference som bilag. - -## Reality check - -Analyse af kilder til kunstprojektet, -med fokus på deres anvendelighed - -hhv. historisk (pålidelighed til de formål de skal anvendes til her) -og litterært (på hvilke måder er det en konstrueret tekst). - -Kunstgruppen bag har i både værkets egen kommunikation, -relateret pressemateriale, -og deres respons til kritikken -både kunstneriske og finanielle interesser i at kontrollere -narrativet for deres darling. - -Kritikeren har sit ry at værne om, -som dels kan støtte pålideligheden som kilde -da hans profession er videnskabelig dokumentation -hvor det er i egen interesse at præsentere robuste fakta, -men måske i hans polemiske avis-indlæg kan svække pålideligheden -da han i den debat kan have en vis interesse i at polere på sin faglighed. - -En øjenvidneberetning eksisterer -i form af en rapport fra den workshop som igangsatte projektet - -uden den kunstnerisk/strategiske selvcensur -som kunstnergruppen valgte at pålægge deres eget senere materiale. - - -## Diskurser - -I min søgen efter muligheder for vinkler -som inddrager både litterære og historiske metoder, -synes begrebet "diskurs" at være dækkende for et sæt af vinkler. -Ordet "diskurs" er dog et fremmedord for mig -så bær over med mig hvis jeg har anvendt begrebet forkert. -Mere specifikt lyder metoden "diskursanalyse" -som noget jeg *ikke* evner -og derfor *ikke* skal prøve kræfter med i med denne EP. -Tanken med disse vinkler er -at det synes væsentligt at sammenholde ikke blot *argumenter* fra hver *afsender*, -men også inddrage *timing* af argumenterne -og indsætte dem i hver deres samtid -for at inddrage historiske aspekter i litterære analyser. - -Giver det mening i 2014 -at kritisere et kunstværk fra 2003 for kulturel appropriation, -eller er det en vægtig pointe -når kunstnerne i deres respons undrer sig over timingen? - -Havde kritikeren samme meninger i 1999-2002 da han forskede i indianske stammer -(som er hans rygdækning i sin kritik), -eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis? - -Havde kunstnergruppen samme meninger da de lancerede kunstværket -som i deres respns til kritikken, -eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis? - -## Reklametemaer for energidrik, historisk - -indtil 1950'erne -: Amerikansk overklasse-idyl - -1970'erne -: teenage-lykke - -1990'erne -: meta-fallos-symboler i 1990'erne -: (Asger Liebst udgav gymnasie-lærebogen "Øjet og pilen" i 1989) - -2000'erne -: meta-antiimperialisme - -## Politiske slagord som kunst som produkt som politisk middel - -# Kilder - -Selve værket. - - -Teksten på siden af etiketten -(se også tidligere version uden selvcensure under "Kilder" → "Tidsramme for kunstprojekt"). - - -Billede af konkurrerende produkt Guaraná Antarctica. - - -Noter fra fan-website om guaraná læskedrikke i perioden 2001-2002 - - -## Kritik af værket - -Selve kritiken (og senere opfølgning fra kritikeren) - - - -Respons på kritiken fra kunstnergruppen. - - -Tilsyneladende kritikerens udgivelser som antropolog med ekspertise i Mawé indianere. - - - - -Ifølge samling af publikationer hos RUC -beskæftigede Christian Groes sig tilsyneladende kun med Mawé indianere i 1999-2002 -(derefter flyttedes fokus til kønsstudier). - - - -## Colakrigen - -Artikel fra 2009 baseret på forskningstekst om colakrigen. - - -Selve forskningsteksten om colakrigen: -Jolly cola lanceres af 18 danske bryggerier -som eksplicit modvægt til Coca-Cola i 1959 (s. 464 l. 8). -Jolly cola sælger lisså godt som Coca-cola frem til midt i 1960'erne (s. 471 ll. 2-25). - - - -Begrebet "forbrugersamfund" tilføjes ordbogen 1959 (s. 471 l. 16 + dsn). - - -Klar cola populært i 80'erne. - - -Artikel om danske retro-sodavand, -som nævner en række eksotiske hits fra 1990'erne samt Guaraná Antarctica. - - -Artikel fra 2006 om Guaraná læskedrikke. - - -Dansk lov om grænseværdier for koffein i læskedrikke. - - -## Appropriationskunst - -Andy Warhol kopierede kopieringskoncepter fra Yayoi Kusama. - - -Superflex approprierer Barbara Kruger. - - -## Tidsramme for kunstprojekt - -ifølge webarkiv-service -lancerede Superflex websitet i 2003, -selvcensurerede Ambev og PepsiCo på det siden medio 2004 -og mistede kontrollen over det i 2019 -(arkivkopi august 2003: ; -arkivkopi oktober 2003: ; -arkivkopi marts 2004: ; -arkivkopi juni 2004: ; -arkivkopi januar 2019: ; -arkivkopi august 2019: ). - -ifølge webarkiv-service -lancerede Superflex tilsyneladende websitet i 2008, -og mistede kontrollen over det mellem 2012 og 2014 -(arkivkopi april 2008: ; -arkivkopi november 2008: ; -arkivkopi 2012; ; -arkivkopi 2014: ). - -Ifølge CVR eksisterede The Power Foundation i perioden 2005-2016. - - -# Faldgruber - -Opgaven skal kun dække **dansk** og **historie**, -(ikke samfundsfag, kunst eller andre fag). - -Opgaven skal kun demonstrere *uddrag* af fagenes metoder. - -Historiemetoder: Analyse skal afdække kontinuitet og brud. - -Danskmetoder: Perspektivering til andre tekster -- cgit v1.2.3