From 3cc742d2232a8cbafd85e72573da3e7fe91cb0a0 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: IkiWiki Date: Tue, 2 May 2023 16:53:18 +0200 Subject: misc updates --- vuc/ep/guarana.md | 354 ++++++++++++++++-------------------------------------- vuc/ep/ref.bib | 78 ++++++++++++ 2 files changed, 184 insertions(+), 248 deletions(-) diff --git a/vuc/ep/guarana.md b/vuc/ep/guarana.md index 1c797f7..f3f5635 100644 --- a/vuc/ep/guarana.md +++ b/vuc/ep/guarana.md @@ -16,7 +16,7 @@ format: # embed-resources: true pdf: pdf-engine: lualatex - documentclass: scrreprt + documentclass: scrartcl classoption: - DIV=calc papersize: a4 @@ -32,15 +32,27 @@ format: # avoid widow or orphan lines - text: | \ifLuaTeX\usepackage{lua-widow-control}\lwcsetup{balanced}\else\usepackage[defaultlines=4,all]{nowidow}\fi +# enable vector language asymptote + - text: | + \usepackage{asymptote} +# enable vector language asymptote + - text: | + \usepackage{floatrow} + \DeclareFloatFont{henry}{\sffamily\itshape} + \floatsetup[figure]{font=henry} toc: true toc-depth: 2 +link-citations: true bibliography: ref.bib # humanities: apa; social sciences: modern-language-association; history: chicago-author-date-de csl: nys-nydanske-sprogstudier resource-path: - /usr/share/citation-style-language/styles +filters: + - quarto-tikz --- +{{< pagebreak >}} # Indledning Jeg deltager i et international kollektivt samarbejde @@ -76,128 +88,90 @@ Hvordan indeholder kunstværket "Guaraná Power" appropriation? * Hvor og hvordan indeholder værket appropriation? * Hvorfor og med hvilke belæg kan værket klassificeres som politisk kunst? +{{< pagebreak >}} # Værket -Kunstværket "Guaraná Power" -dokumenteret på [en webside](https://www.superflex.net/works/guarana_power) -på Superflex' website -[@webside]. +!["Guaraná Power" [@webside]; foto: Anders Sune Berg](corner.png) -Beskrevet/iscenesat som en "politisk respons". +Sodavand produceret som fair trade og solgt på danske caféer -![handels- og markedsføringsspor](flow) +På besøg i Brasilien i bliver værket ikke forstået +af intellektuelle og politisk engagerede unge. -## Website +## Produktet -Website er fra 2021, -og beskriver projekt lanceret i 2003 -(og afviklet ca. 2012-2014, ifølge pers. erindring). +![Flaske [@sodavand]; foto: Jeppe Gudmundsen-Holmgreen](bottle.png){.column-margin} -::: {.callout-warning title="Afsender er utroværdig"} -* Kildenær: Førstehåndsviden, primær kilde, nedfældet samtidigt -* Særinteresser: kommerciel success + kunstnerisk røre -::: +![Originalt logo [@logo]](LOGO_GUARANA.jpg){.column-margin} -::: {.callout-tip title="Tekst: Kommunikationsanalyse"} -* Afsender: Kunstner -* Målgruppe: Kunstinteresserede, og partnere/investorer -* Del af portfolio -::: +bag titel anes logo for "Guaraná Antarctica" +→ Brasiliens Coca cola / hyldeblomst +→ **Produktappropriation** -funktionel og visuel analyse af sodavandsflasken. +Denotativt: **Energidrik** +Konotativt: **Politisk opråb** - *power to the people* -## Produkt +::: {#fig-penta-konkret} +\usetikzlibrary{shapes.geometric} +\begin{tikzpicture} + \def\LstG{"","Politik","Superflex","Logos","Danske cafeer og butikker","Unge intellektuelle rebeller"} + \node[regular polygon,regular polygon sides=5,minimum width=8em] (5gon){}; + \draw (5gon.corner 2) node[circle,fill,inner + sep=1.5pt,label={18+72*2:{\pgfmathsetmacro{\lbl}{{\LstG}[2]}\lbl}}]{} + foreach \X in {4,1,3,5,2} {-- (5gon.corner \X) + node[circle,fill,inner + sep=1.5pt,label={18+72*\X:{\pgfmathsetmacro{\lbl}{{\LstG}[\X]}\lbl}}]{}}; +\end{tikzpicture} -::: {.callout-tip title="Tekst: Kommunikationsanalyse"} -* Afsender: Kunstner, som "reklamebureau" -* Målgruppe: Tørstige unge intellektuelle rebeller -* Værk "udstillet" i cafeer og butikker ca. 2003-2012 +Retorisk pentagram, konkret flaske ::: -: Detalje: Etiket varierer: tung tekst ikke i udgave fra 2004 -: Validering: Ordlyd i 1. afsnit matcher tidl. webside fra 2006 -: Validering: Beskrivelse matcher rapport til sponsor - -> STATEMENT -> +::: {#fig-elephants} > GUARANÁ POWER is an energy softdrink produced by a guaraná farmers cooperative from Maués in the Brazilian Amazon, in collaboration with Superflex. The farmers have organised themselves in response to the activities of the multinational corporations Xxxxx and XxxxxXx, a cartel whose monopoly on the purchase of the raw material has driven the price of guaraná berries down 80%, while the cost of their products to the consumer has risen. -> -> GUARANÁ POWER employs global brands and their strategies as raw material for a counter-economic position while reclaiming the original use of the Maués guaraná plant as a powerful natural tonic, not just a symbol. -> -> GUARANÁ POWER contains original Maués guaraná for energy and empowerment. - -"Fjenderne" i den politiske tekst er censureret væk. -De er Ambev og PepsiCo -[@Website2003]. - - -"Det med småt" på et produkt er en kvalitet -(ikke formalia eller disclaimer) - -Etiketten er mere end det eksplicitte budskab, -det indeholder en (eller flere?) hemmeligheder. -Kulturhistorisk reference til Jolly cola -som i 1990'erne modsat legede med at gøre skjulte reklamesymboler eksplicitte. -Belæg for væsentlighed: Blev i 00'erne seer-kåret som "bedste reklame nogensinde". - -Politisk-, kultur, og merkantilhistorisk reference -til Colakrigen efter 2. verdenskrig som fostrede Jolly cola. - -Sodavanden er et kopiprodukt - -bag **POWER** kan anes et andet logo: "Guaraná Antarctica". -"Power" er både konkret (enegidrik) og politisk (empowerment -> power to the people). -Folket er brasilianere: -Dan fælles front med brasilianske bønder ved at købe/drikke. - -# Kilderne - -Produktappropriation: -Guaraná Antarctica - brasiliansk ækvivalent til Coca Cola. -Politisk appropriation: -"Power to the people" er direkte kopi -af slagord fra fredsbevægelsen under Vietnamkrigen. - -At værket bæres af alliance med bønder der dyrker planten Guaraná -er senere kritiseret for at være kulturel appropriation -af mawé-indianere i samme region som oprindeligt anvendte planten. - -* Guaraná indeholder mere koffein end kaffe - -# Effekten +Etiket [@etiket] +::: -*Ikke* politisk at værket *siger* det er politisk. +Hemmelig komponent +→ censurerede ord er **Ambev** og **PepsiCo** [@etiket2003] +→ Coca colas hemmelige ingrediens +→ Dansk Jolly cola reklame i 1990'erne +→ Colakrig efter 2. verdenskrig skabte Jolly cola -Værket problematiserer udbytning af arbejdere (bønder) +## Projektet -Værket m/ politisk kritik realiseret som produkt på danske butikshylder. +Beskrevet/iscenesat som samarbejde med brasilianske bønder +i en "politisk respons" til udbytning. -Reference til fredsbevægelsens slagord, -som i Danmark associeres med anti-imperialisme. +Pop-art (som Warhol) → men her **politisk!** +→ i kategori "udvidet kollektiv" - men reelt også "kopiering af ideer" +→ **Produktappropriation** -Anti-imperialistisk associeret værk realiseret som energidrik - -alternativ til imperialistisk associeret Coca-Cola. +Agitation for "power" til bønder er reference til "power to the people" +fra fredsbevægelsen under Vietnamkrigen. +→ **Politisk appropriation** -Selve det *at* appropriere blev politisk aktivisme i 00'erne: +At støtte bønder modarbejder Guaranier i Maué +→ Guaranier: Indiansk folk i Maués, først til at dyrke Guaraná +→ forsøger at få eksklusivret til Guaraná +→ **Kulturappropriation** - ifølge etnolog [@kritik]. -* 1999 Napster lanceres - 80 mio. brugere -* 2006 Piratpartiet etableres i Sverige - 3. største parti i 2009 +::: {.callout-warning title="Utroværdig afsender"} +Webside er fra 2021; beskriver projekt 2003-2014 +→ Kildenær: Førstehåndsviden, primær kilde, nedfældet samtidigt +→ Særinteresser: kommerciel success + kunstnerisk røre +→ Validering: Beskrivelse matcher rapport til sponsor [@øjenvidne] +→ *Ikke* politisk at værket *siger* det er politisk +::: -Værket kan indeholde kulturel appropriation -uanset at kritikken omfattede brug af patent som konkret "løsning", -idet selve problemstillingen - -formuleret i samarbejde mellem Superflex og bønderne i Brasilien - -kan være kulturelt ladet: -Ifølge Ann Laura Stoler -(via Max Poole i "The Apartness of the ideal and reality") -kan dette identificeres ved at belyse -om anvendte concepter er eurocentrisk funderede. +![handels- og markedsføringsspor](flow) -# Målgrupperne +FIXME: pentagram: "Kunst","Kunstnergruppen","Logos","Kunsthaller","Progressive kunstinsteresserede" -## Danskere +{{< pagebreak >}} +# Pointer -### Reklametemaer for energidrik, historisk +## Effektivt i Danmark indtil 1950'erne : Amerikansk overklasse-idyl @@ -207,170 +181,54 @@ indtil 1950'erne 1990'erne : meta-fallos-symboler i 1990'erne -: (Asger Liebst udgav gymnasie-lærebogen "Øjet og pilen" i 1989) +: (Asger Liebst udgav lærebog "Øjet og pilen" i 1989) 2000'erne -: meta-antiimperialisme - -## Brasilianere - -### Politik - -* 1500-1815: Portugisisk kolonialisering -* 1964-1985: USA-støttet konservativt diktatur - * Det brasilianske mirakel: Ekstremt økonomisk boom - * Årene med bly -* 2002: Lula bliver første "folkelige" leder i Brasilien - * Enkelte stater venstreorienterede tidligere, bl.a. Rio Grande do Sul -* 2014: Politisk totur or mord under diktaturet indrømmes - -### Produkt - -* Guaraná vokser i Maués, Amazonas, Nordvestlige Brasilien -* Guaranier er største gruppe af oprindelige folk i Sydamerika -* Guaraná saftevand og sodavand er nationaldrik - -# Konklusion - -Eurocentriske symboler - -* Amerikanisme er knyttet til Marshall-hjælpen - * USAs "hjalp" Brasilien til 21 års diktatur - -* "Power to the people" er knyttet til fredsbevægelsen - * USA overvejede at invadere Brasilien (Plan Rubber) - og samarbejdede i stedet om udvinding hvor 300.000 døde - -* Koalition mellem intellektuelle og arbejderklassen - solidaritet med det globale Syd matcher ikke brasiliansk - -# !!! NEDENFOR BLOT LØSE NOTER!!! - -En øjenvidneberetning eksisterer -i form af en rapport fra den workshop som igangsatte projektet - -uden den kunstnerisk/strategiske selvcensur -som kunstnergruppen valgte at pålægge deres eget senere materiale. - - -Havde kunstnergruppen samme meninger da de lancerede kunstværket -som i deres respons til kritikken, -eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis? - - -## Politiske slagord som kunst som produkt som politisk middel - -## Politisering af forbrug - -At handle er politik: -Hvert varekøb er en stemme på produktets iboende eller associerede kvaliteter. -"partier" dannes i form af branding, -"valgkampagner" føres i form af markedsføring, -og den tvær(produkt)politiske debat tematiseres gennem varemærkning. -Af væsentlige mærker kan nævnes -det generelle mærke "Varefakta" indført i 1958 [@varefakta] -i højkonjunkturen efter Marshallhjælpen [@DKHIST_ØkoVækst], -fairtrade-mærket Max Havelaar indført i 1988 -efter pres på specialbutikker bl.a. fra kinesiske kopivarer -[@havelaar, side 6-7]. -Verdens første økologimærke - Ø-mærket - i 1990 -[@ømærke], -efter et årti med øget tro på at markedskræfterne kan støtte mijøet -[@brundtland afsnit 1]. - -Højkonjunktur i 1990'erne øger amerikanisering - -Chok ved 9/11 styrker anti-amerikanisme og -imperialisme - -# Kilder - -Selve værket. - - -Teksten på siden af etiketten -(se også tidligere version uden selvcensure under "Kilder" → "Tidsramme for kunstprojekt"). - - -FIXME: billede af Guaraná Power event med plakat "POWER TO THE PEOPLE" i baggrunden. - -Billede af konkurrerende produkt Guaraná Antarctica. - - -Noter fra fan-website om guaraná læskedrikke i perioden 2001-2002 - - -## Kritik af værket - - - -## Colakrigen - -Artikel fra 2009 baseret på forskningstekst om colakrigen. - - -Selve forskningsteksten om colakrigen: -Jolly cola lanceres af 18 danske bryggerier -som eksplicit modvægt til Coca-Cola i 1959 (s. 464 l. 8). -Jolly cola sælger lisså godt som Coca-cola frem til midt i 1960'erne (s. 471 ll. 2-25). - - - -Begrebet "forbrugersamfund" tilføjes ordbogen 1959 (s. 471 l. 16 + dsn). - - -Klar cola populært i 80'erne. - - -Artikel om danske retro-sodavand, -som nævner en række eksotiske hits fra 1990'erne samt Guaraná Antarctica. - - -Artikel fra 2006 om Guaraná læskedrikke. - - -Dansk lov om grænseværdier for koffein i læskedrikke. - +: Postkolonialisme -## Appropriationskunst +Solidaritet +: midtersøgende regering i 100 år -Andy Warhol kopierede kopieringskoncepter fra Yayoi Kusama. - +Amerikanisme +: USA hjælper DK (Marshall-hjælp); Jolly cola -Superflex approprierer Barbara Kruger. - +Power to the people +: Fredsbevægelsen under Vietnamkrigen -## Tidsramme for kunstprojekt +Kopiering af ideer +: Vestlig modbevægelse siden 1980'erne +: Mainstream (MP3 musik, Piratpartiet) siden 2000'erne +: Farligt: potentielt ulovligt -ifølge webarkiv-service -lancerede Superflex websitet i 2003, -selvcensurerede Ambev og PepsiCo på det siden medio 2004 -og mistede kontrollen over det i 2019 -(arkivkopi august 2003: ; -arkivkopi oktober 2003: ; -arkivkopi marts 2004: ; -arkivkopi juni 2004: ; -arkivkopi januar 2019: ; -arkivkopi august 2019: ). +## Ineffektivt i Brasilien -ifølge webarkiv-service -lancerede Superflex tilsyneladende websitet i 2008, -og mistede kontrollen over det mellem 2012 og 2014 -(arkivkopi april 2008: ; -arkivkopi november 2008: ; -arkivkopi 2012; ; -arkivkopi 2014: ). +1500-1815 +: Portugisisk kolonialisering -Ifølge CVR eksisterede The Power Foundation i perioden 2005-2016. - +1964-1985 +: USA-støttet konservativt diktatur +: Det brasilianske mirakel: Ekstremt økonomisk boom +: Årene med bly +2002 +: Lula: Første arbejderleder af Brasilien -# Faldgruber +Solidaritet +: konservativisme, Diktatur, libralisme, neoliberalisme frem til 2002 +: midtersøgende regering frem til 2014 -Opgaven skal kun dække **dansk** og **historie**, -(ikke samfundsfag, kunst eller andre fag). +Amerikanisme +: USA ville invadere Brasilien pga. gummi +: Brasilien ofrer 300.000 "gummisoldater" -Opgaven skal kun demonstrere *uddrag* af fagenes metoder. +Power to the people +: USA provokerer til 21 års liberalt diktatur -Historiemetoder: Analyse skal afdække kontinuitet og brud. +Kopiering af ideer +: Normaliseret -Danskmetoder: Perspektivering til andre tekster +Værkets symbolik er **eurocentrisk** +Eurocentrik komplicerer tolkning som **kunstværk** +Eurocentrik involverer **måske** kulturappropriation +{{< pagebreak >}} # Litteraturliste diff --git a/vuc/ep/ref.bib b/vuc/ep/ref.bib index 453e145..077f060 100644 --- a/vuc/ep/ref.bib +++ b/vuc/ep/ref.bib @@ -11,6 +11,61 @@ urldate = {2023-04-13} } +@incollection{sodavand, + author = {Jakob Fenger and Bjørnstjerne Christiansen and Rasmus Rosengren Nielsen}, + title = {STRATEGY}, + Publisher = {Superflex}, + year = {2003}, + address = {København}, + language = {en-US}, + notes = {Udgivelsestidspunkt estimeret vha. uafhængig webarkiv-service https://web.archive.org/}, + url = {https://www.superflex.net/press/label/guarana_power}, + urldate = {2023-05-01} +} + +@incollection{can, + author = {Anon}, + Publisher = {Guarana Antarctica}, + year = {2020}, + address = {Sweden}, + language = {en-US}, + url = {https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Guaran%C3%A1_Antarctica.jpg}, + urldate = {2023-05-02} +} + +@incollection{logo, + author = {Anon}, + Publisher = {Guarana Antarctica}, + year = {2008}, + language = {en-US}, + url = {https://en.wikipedia.org/wiki/File:LOGO_GUARANA.jpg}, + urldate = {2023-05-02} +} + +@incollection{etiket, + author = {Jakob Fenger and Bjørnstjerne Christiansen and Rasmus Rosengren Nielsen}, + title = {STRATEGY}, + Publisher = {Superflex}, + year = {2005}, + address = {København}, + language = {en-US}, + notes = {Udgivelsestidspunkt estimeret vha. uafhængig webarkiv-service https://web.archive.org/}, + url = {https://web.archive.org/web/20051104001022/https://guaranapower.org/main.php?page=strategy&id=1}, + urldate = {2023-05-01} +} + +@incollection{etiket2003, + author = {Jakob Fenger and Bjørnstjerne Christiansen and Rasmus Rosengren Nielsen}, + title = {GUARANÁ POWER DE MAUÉS, DO BRASIL}, + Publisher = {Superflex}, + year = {2003}, + address = {København}, + language = {en-US}, + notes = {Udgivelsestidspunkt estimeret vha. uafhængig webarkiv-service https://web.archive.org/}, + url = {https://web.archive.org/web/20031007033429/https://www.guaranapower.org/}, + urldate = {2023-05-02} +} + @incollection{brundtland, author = {Anon}, title = {1987 - Brundtland rapporten}, @@ -64,6 +119,17 @@ urldate = {2023-04-11} } +@online{øjenvidne, + author = {Will Bradley}, + title = {SUPERTROPICAL}, + publisher = {Nordic Institute for Contemporary Art}, + year = {2003}, + address = {Helsinki}, + language = {da-DK}, + url = {https://web.archive.org/web/20061003053505/http://www.nifca.org/2006/projects/2003/supertropical.html}, + urldate = {2023-05-01} +} + @online{ømærke, author = {Anon}, title = {Ø-mærket}, @@ -75,3 +141,15 @@ url = {https://okologi.dk/viden-om-oekologi/salg-og-forbrug/oe-maerket/}, urldate = {2023-04-29} } + +@online{kritik, + author = {Christian Groes-Green}, + title = {Godhedens kunst}, + publisher = {Dagbladet Information}, + year = {2014}, + month = {Jan}, + address = {København}, + language = {da-DK}, + url = {https://www.information.dk/debat/2014/01/godhedens-kunst}, + urldate = {2023-05-02} +} -- cgit v1.2.3