From 3ab60649a270286c04bcb0d186998fb5ec89fde8 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Thu, 30 Mar 2023 08:34:15 +0200 Subject: add draft notes for exam project (EP) --- vuc/ep/begrebet.md | 11 +++ vuc/ep/data.md | 48 +++++++++ vuc/ep/disposition.md | 55 +++++++++++ vuc/ep/emne.md | 55 +++++++++++ "vuc/ep/guaran\303\241.md" | 239 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 5 files changed, 408 insertions(+) create mode 100644 vuc/ep/begrebet.md create mode 100644 vuc/ep/data.md create mode 100644 vuc/ep/disposition.md create mode 100644 vuc/ep/emne.md create mode 100644 "vuc/ep/guaran\303\241.md" diff --git a/vuc/ep/begrebet.md b/vuc/ep/begrebet.md new file mode 100644 index 0000000..8e71633 --- /dev/null +++ b/vuc/ep/begrebet.md @@ -0,0 +1,11 @@ +Begrebet "appropriere" betyder [noget retnign af] "at vinde hævd", +og "appropriation" er noget som har fået nyet eller udvidet ejerskab. + +Begrebet er i sig selv neutralt men opfattes ofte negativt, +dels pga. favoriseringen af (især kommerciel) ejerskabskultur siden 1980'erne, +og dels da nyere tids offentlige debat ofte anvender begrebet +i sammensætningen "kulurel appropriation" +hvor det bruges om at en stærkere gruppe (f.eks. den hvide mand) +der approprierer kultur fra en svageres gruppe (f.eks. indianere), +og det anses for dårlig stil - udbytning - pga. det ulige magtforhold +(som det at slå på en der er mindre end sig selv). diff --git a/vuc/ep/data.md b/vuc/ep/data.md new file mode 100644 index 0000000..9919ab9 --- /dev/null +++ b/vuc/ep/data.md @@ -0,0 +1,48 @@ +--- +title: Inspiration og appropriation i Superflex' værk "Al data til folket" +subtitle: Eksamensprojekt i Dansk A og Historie B +author: Jonas Smedegaard +date: 2023-05-02 +lang: da-DK +--- + +# Emne + +Ejerskab i kunstneriske ideer og værker +(koncepter og objekter). + +## Analyse af kunstværk "Al data til folket" + +Superflex - "Al data til folket", +koblet til staten kontra folket i kritik af Vietnamkrigen + + +Kunsthistorisk belysning: +Andy Warhol kopierede kopieringskoncepter fra Yayoi Kusama. + + +Historisk analyse af webside + - + + +## Konkret idé + +Appropriering af anmeldelse af "I shop therefore I am" +adapteret til "Guaraná Power" etiket og pressemateriale. + + +Udskift reference til Rene Descartes +med Asger Liebsts "Øjet og pilen", +og forskydningen (approprieringen) +fra skjulte signaler til eksplicit joke +i reklamer for Jolly Cola i 90'erne. + +Medtage kommentar om egen appropriering, +med præcis difference som bilag. + +# Faldgruber + +Opgaven skal kun dække **dansk** og **historie**, +(ikke samfundsfag, kunst eller andre fag). + +Opgaven skal kun demonstrere et *uddrag* af fagenes metoder. diff --git a/vuc/ep/disposition.md b/vuc/ep/disposition.md new file mode 100644 index 0000000..58409fc --- /dev/null +++ b/vuc/ep/disposition.md @@ -0,0 +1,55 @@ +# Begrebet + +Om hvad "appriopriere" og "appropriation" betyder, +og lisså vigtigt hvad det ofte forveksles med men *ikke* betyder. + +[historie: belæg for at nylig øget kritik af kulturappropriation, +f.eks. eskimo-is og julekalender, +og (måske bedre dokumenteret historisk) +hvide skuespillere der spiller indere/afrikanere/indianere] + +# Værket + +Kort præsentation af kunstværket "Guaraná Power" fra 2003. + +[historie: historisk materiale som er bevidst iscenesat - +beskrive brug af som "tidsmaskine" +både til verificering og til afsløring af værkets selvcensur] + +# Produktet + +Kobling til "Guaraná Antarctica", +med rødder i energidrikken cola +og - især i Danmark - tidligere symbolleg ("To store frugter" i 1991) +og antiimperialisme (Jolly colas unikke dominans i efterkrigstiden). + +[historie: Dansk colahistorie, +videreført til symbolleg i 1990'erne, +og Guaraná først kun som medicin +(shots med "Junglespeed" ved festivaller i 1990 blev ulovliggjort) +til tilladelse til brug i læskedrik, +og senere i (stærk) energidrik] + +# Debatten + +Kritik i Information i 2014 om kulturel appropriation +i forhold til oprindelige folk i brasilien +som burde have patent på udvindelsen af Guaraná. + +[måske kun fokus på selve kritikken, +måske fokus på metateksten "en tråd" +som starter med værkets budskab, så kritikken som svar, +og så respons, gentagen kritik, og tavshed] + +[historie: metateksten starter - ifølge kritikken - +med Mawé-indianeres udvinding af Guaraná, +derefter popularisering i Brasilien, +og så (formodentligt antropologers støtte til) Mawé-indianeres patentkrav] + +# Konceptet + +Propagandakunst, appropriationskunst, kommerce kunst, +Rødder i tidligere værker, +og derfra i fredsbevægelsen i 1970'erne. + +[historie: belæg for kobling til fredsbevægelsen] diff --git a/vuc/ep/emne.md b/vuc/ep/emne.md new file mode 100644 index 0000000..c45ea1f --- /dev/null +++ b/vuc/ep/emne.md @@ -0,0 +1,55 @@ +--- +lang: da-DK +date: 2023-03-29 +--- + +# Appropriation i multimodale tekster + +Jeg er stærkt optaget af fænomenet "remix culture" + +og har de seneste 25 år været personligt engageret +i flere sådanne kulturer +indenfor elektronisk musik og software-udvikling. + +En central problemstilling indenfor remix culture er appropriation. +Dvs. hvorvidt det lykkes at etablere ejerskab +i et værk (ofte en multimodal tekst) baseret på et andet værk. + +Jeg ønsker at analysere udvalgte multimodale tekster +relateret til kunstværket "Guaraná Power", +med fokus på meget forskelligartede forsøg på appropriering: + + * Kunstappropriation: Værket approprierer (måske) tidligere kunstværker af Barbara Kruger (belæg er senere mere stiliserede værker af samme kunstgruppe med entydig reference til tidligere værk) + * Kulturel appropriation: Værket inkluderer et budskab om at det støtter sydamerikanske bønder og approprierer derved (måske) indiansk kultur i samme område + * Social appropriation: Kritik om kulturel appropriation kommer efter mange år og kan (måske) ses om et forsøg på at lukrere på kunstværkets succes - en teknik kendt i nogle sammenhænge som "hijacking" + * Varemærkeappropriation: Værkets varemærke er tydeligt baseret på et beslægtet kommercielt produkt - den brasilianske sodavand Guaraná Antarctica - og kan derfor (måske) siges at være en appropriation + +I hvert tilfælde vil jeg undersøge, +om der kan siges at være tale om appropriation, +eller om det mere rimeligt må kategoriseres vagere som inspiration +eller stærkere som plagiat/tyveri. + +Som primære kilder har jeg flere muligheder, +hvor eksempelvis følgende tænkes anvendt: + + * Varemærke - centralt visuelt motiv i kunstværket, fra 2003 + * Beretning - øjenvidnefortælling fra workshop som forberedelse til kunstværk, 2003 + * Anklage - Debatindlæg i avis om at værket er kulturel appropriation, fra 2014 + +Jeg forventer at anvende historiske metoder +til vurdering af de primære kilders brugbarhed +og til at belyse historisk baggrund for anklage. + +Jeg forventer at anvende dansk-metoder +bl.a. til billedanalyse af varemærke +og retorisk analyse af anklage. + +Som sekundære kilder forestiller jeg mig +bl.a. at bruge følgende: + + * Cola-krigen - afhandling om Jolly colas dominans på det danske marked i perioden 1959-1965 + * Øjet og Pilen - (omtale af) gymnasie-undervisningsbog af Asger Liebst om afkodning af skjulte koder i reklamer, udgivet i 1989 + * Danmarks bedste reklamefilm - (omtale af) reklamefilmen "To modne frugter" som bevidst leger med koder i cola-reklamer, lanceret i 1991 + * I copy therefore I am - (omtale af) senere kunstværk i samme stil om "Guaraná power" med direkte reference til "Untitled (I shop therefore I am)" af Barbara Kruger + * Untitled (I shop therefore I am) - (omtale af) tidligere kunstværk som approprierer tekst af Rene Descartes "I think therefore I am" + * Steldom - Omtale af Salling Groups dom for plagiat af keramisk håndværk diff --git "a/vuc/ep/guaran\303\241.md" "b/vuc/ep/guaran\303\241.md" new file mode 100644 index 0000000..fc24101 --- /dev/null +++ "b/vuc/ep/guaran\303\241.md" @@ -0,0 +1,239 @@ +--- +title: Appropriation i og af kunstværket "Guaraná Power" +subtitle: Eksamensprojekt i Dansk A og Historie B +author: Jonas Smedegaard +date: 2023-05-02 +lang: da-DK +--- + +# Emne + +Belysning af ejerskab i et kunstnerisk værk. + +# Vinkler + +Jeg kan se flere interessante vinkler +at belyse Kunstprojektet "Guaraná Power" fra. + +Jeg forestiller mig kun at beskæftige mig +med et uddrag af dem der er opstillet her. + +## Appropriationstyper + +Begrebet appropriation dækker over aktivt at "gøre noget til sit eget". +Begrebet bruges oftest om kunst og kultur, +men giver mening at anvende bl.a. for visuelle udtryk +(som del af noget kunst men også f.eks. merkantilt og reklamemæssigt). +På et spektrum kan appropriation siges +at ligge mellem inspiration og plagiat. + +Kan kunstværket rimeligvis kategoriseres som appropriationskunst +(uanset om det er "stor kunst" eller ej)? + +Kan kritikken i 2014 rimeligvis kategoriseres +som at omhandle kulturel appropriation +af Mawí-folket i Brasilien - +(uanset hvor plausibel den er)? + +Kan kunstværket rimeligvis kategoriseres +som at omhandle kulturel appropriation +fra brasilianske Bewco og/eller deres største investor Pepsico +af Mawí-folket i Brasilien - +(uanset hvor plausibel den er)? +Er det i givet fald samme type kulturel appropriation +som kritikken i 2014? + +Kan min billedanalyse rimeligvis kategoriseres +som litterær appropriation? + +## Billedanalyse + +Analyse af sodavandsetiket del af kunstværket "Guaraná Power" +med tidligere anmeldelse af "I shop therefore I am" som skabelon, +hvor reference til Rene Descartes er udskiftet +med reference til Asger Liebst og "Øjet og pilen" +og forskydningen (reklame-approprieringen!) +fra skjulte signaler til eksplicit joke +i reklamer for Jolly Cola i 1990'erne. +(tidl. anmeldelse: ) + +Medtage kommentar om egen appropriering, +med præcis difference som bilag. + +## Reality check + +Analyse af kilder til kunstprojektet, +med fokus på deres anvendelighed - +hhv. historisk (pålidelighed til de formål de skal anvendes til her) +og litterært (på hvilke måder er det en konstrueret tekst). + +Kunstgruppen bag har i både værkets egen kommunikation, +relateret pressemateriale, +og deres respons til kritikken +både kunstneriske og finanielle interesser i at kontrollere +narrativet for deres darling. + +Kritikeren har sit ry at værne om, +som dels kan støtte pålideligheden som kilde +da hans profession er videnskabelig dokumentation +hvor det er i egen interesse at præsentere robuste fakta, +men måske i hans polemiske avis-indlæg kan svække pålideligheden +da han i den debat kan have en vis interesse i at polere på sin faglighed. + +En øjenvidneberetning eksisterer +i form af en rapport fra den workshop som igangsatte projektet - +uden den kunstnerisk/strategiske selvcensur +som kunstnergruppen valgte at pålægge deres eget senere materiale. + + +## Diskurser + +I min søgen efter muligheder for vinkler +som inddrager både litterære og historiske metoder, +synes begrebet "diskurs" at være dækkende for et sæt af vinkler. +Ordet "diskurs" er dog et fremmedord for mig +så bær over med mig hvis jeg har anvendt begrebet forkert. +Mere specifikt lyder metoden "diskursanalyse" +som noget jeg *ikke* evner +og derfor *ikke* skal prøve kræfter med i med denne EP. +Tanken med disse vinkler er +at det synes væsentligt at sammenholde ikke blot *argumenter* fra hver *afsender*, +men også inddrage *timing* af argumenterne +og indsætte dem i hver deres samtid +for at inddrage historiske aspekter i litterære analyser. + +Giver det mening i 2014 +at kritisere et kunstværk fra 2003 for kulturel appropriation, +eller er det en vægtig pointe +når kunstnerne i deres respons undrer sig over timingen? + +Havde kritikeren samme meninger i 1999-2002 da han forskede i indianske stammer +(som er hans rygdækning i sin kritik), +eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis? + +Havde kunstnergruppen samme meninger da de lancerede kunstværket +som i deres respns til kritikken, +eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis? + +## Reklametemaer for energidrik, historisk + +indtil 1950'erne +: Amerikansk overklasse-idyl + +1970'erne +: teenage-lykke + +1990'erne +: meta-fallos-symboler i 1990'erne +: (Asger Liebst udgav gymnasie-lærebogen "Øjet og pilen" i 1989) + +2000'erne +: meta-antiimperialisme + +## Politiske slagord som kunst som produkt som politisk middel + +# Kilder + +Selve værket. + + +Teksten på siden af etiketten +(se også tidligere version uden selvcensure under "Kilder" → "Tidsramme for kunstprojekt"). + + +Billede af konkurrerende produkt Guaraná Antarctica. + + +Noter fra fan-website om guaraná læskedrikke i perioden 2001-2002 + + +## Kritik af værket + +Selve kritiken (og senere opfølgning fra kritikeren) + + + +Respons på kritiken fra kunstnergruppen. + + +Tilsyneladende kritikerens udgivelser som antropolog med ekspertise i Mawé indianere. + + + + +Ifølge samling af publikationer hos RUC +beskæftigede Christian Groes sig tilsyneladende kun med Mawé indianere i 1999-2002 +(derefter flyttedes fokus til kønsstudier). + + + +## Colakrigen + +Artikel fra 2009 baseret på forskningstekst om colakrigen. + + +Selve forskningsteksten om colakrigen: +Jolly cola lanceres af 18 danske bryggerier +som eksplicit modvægt til Coca-Cola i 1959 (s. 464 l. 8). +Jolly cola sælger lisså godt som Coca-cola frem til midt i 1960'erne (s. 471 ll. 2-25). + + + +Begrebet "forbrugersamfund" tilføjes ordbogen 1959 (s. 471 l. 16 + dsn). + + +Klar cola populært i 80'erne. + + +Artikel om danske retro-sodavand, +som nævner en række eksotiske hits fra 1990'erne samt Guaraná Antarctica. + + +Artikel fra 2006 om Guaraná læskedrikke. + + +Dansk lov om grænseværdier for koffein i læskedrikke. + + +## Appropriationskunst + +Andy Warhol kopierede kopieringskoncepter fra Yayoi Kusama. + + +Superflex approprierer Barbara Kruger. + + +## Tidsramme for kunstprojekt + +ifølge webarkiv-service +lancerede Superflex websitet i 2003, +selvcensurerede Ambev og PepsiCo på det siden medio 2004 +og mistede kontrollen over det i 2019 +(arkivkopi august 2003: ; +arkivkopi oktober 2003: ; +arkivkopi marts 2004: ; +arkivkopi juni 2004: ; +arkivkopi januar 2019: ; +arkivkopi august 2019: ). + +ifølge webarkiv-service +lancerede Superflex tilsyneladende websitet i 2008, +og mistede kontrollen over det mellem 2012 og 2014 +(arkivkopi april 2008: ; +arkivkopi november 2008: ; +arkivkopi 2012; ; +arkivkopi 2014: ). + +Ifølge CVR eksisterede The Power Foundation i perioden 2005-2016. + + +# Faldgruber + +Opgaven skal kun dække **dansk** og **historie**, +(ikke samfundsfag, kunst eller andre fag). + +Opgaven skal kun demonstrere *uddrag* af fagenes metoder. + +Historiemetoder: Analyse skal afdække kontinuitet og brud. + +Danskmetoder: Perspektivering til andre tekster -- cgit v1.2.3