diff options
Diffstat (limited to 'vuc/ep/guaraná.md')
-rw-r--r-- | vuc/ep/guaraná.md | 239 |
1 files changed, 0 insertions, 239 deletions
diff --git a/vuc/ep/guaraná.md b/vuc/ep/guaraná.md deleted file mode 100644 index fc24101..0000000 --- a/vuc/ep/guaraná.md +++ /dev/null @@ -1,239 +0,0 @@ ---- -title: Appropriation i og af kunstværket "Guaraná Power" -subtitle: Eksamensprojekt i Dansk A og Historie B -author: Jonas Smedegaard -date: 2023-05-02 -lang: da-DK ---- - -# Emne - -Belysning af ejerskab i et kunstnerisk værk. - -# Vinkler - -Jeg kan se flere interessante vinkler -at belyse Kunstprojektet "Guaraná Power" fra. - -Jeg forestiller mig kun at beskæftige mig -med et uddrag af dem der er opstillet her. - -## Appropriationstyper - -Begrebet appropriation dækker over aktivt at "gøre noget til sit eget". -Begrebet bruges oftest om kunst og kultur, -men giver mening at anvende bl.a. for visuelle udtryk -(som del af noget kunst men også f.eks. merkantilt og reklamemæssigt). -På et spektrum kan appropriation siges -at ligge mellem inspiration og plagiat. - -Kan kunstværket rimeligvis kategoriseres som appropriationskunst -(uanset om det er "stor kunst" eller ej)? - -Kan kritikken i 2014 rimeligvis kategoriseres -som at omhandle kulturel appropriation -af Mawí-folket i Brasilien - -(uanset hvor plausibel den er)? - -Kan kunstværket rimeligvis kategoriseres -som at omhandle kulturel appropriation -fra brasilianske Bewco og/eller deres største investor Pepsico -af Mawí-folket i Brasilien - -(uanset hvor plausibel den er)? -Er det i givet fald samme type kulturel appropriation -som kritikken i 2014? - -Kan min billedanalyse rimeligvis kategoriseres -som litterær appropriation? - -## Billedanalyse - -Analyse af sodavandsetiket del af kunstværket "Guaraná Power" -med tidligere anmeldelse af "I shop therefore I am" som skabelon, -hvor reference til Rene Descartes er udskiftet -med reference til Asger Liebst og "Øjet og pilen" -og forskydningen (reklame-approprieringen!) -fra skjulte signaler til eksplicit joke -i reklamer for Jolly Cola i 1990'erne. -(tidl. anmeldelse: <https://publicdelivery.org/barbara-kruger-i-shop/>) - -Medtage kommentar om egen appropriering, -med præcis difference som bilag. - -## Reality check - -Analyse af kilder til kunstprojektet, -med fokus på deres anvendelighed - -hhv. historisk (pålidelighed til de formål de skal anvendes til her) -og litterært (på hvilke måder er det en konstrueret tekst). - -Kunstgruppen bag har i både værkets egen kommunikation, -relateret pressemateriale, -og deres respons til kritikken -både kunstneriske og finanielle interesser i at kontrollere -narrativet for deres darling. - -Kritikeren har sit ry at værne om, -som dels kan støtte pålideligheden som kilde -da hans profession er videnskabelig dokumentation -hvor det er i egen interesse at præsentere robuste fakta, -men måske i hans polemiske avis-indlæg kan svække pålideligheden -da han i den debat kan have en vis interesse i at polere på sin faglighed. - -En øjenvidneberetning eksisterer -i form af en rapport fra den workshop som igangsatte projektet - -uden den kunstnerisk/strategiske selvcensur -som kunstnergruppen valgte at pålægge deres eget senere materiale. -<https://web.archive.org/web/20061003053505/http://www.nifca.org/2006/projects/2003/supertropical.html> - -## Diskurser - -I min søgen efter muligheder for vinkler -som inddrager både litterære og historiske metoder, -synes begrebet "diskurs" at være dækkende for et sæt af vinkler. -Ordet "diskurs" er dog et fremmedord for mig -så bær over med mig hvis jeg har anvendt begrebet forkert. -Mere specifikt lyder metoden "diskursanalyse" -som noget jeg *ikke* evner -og derfor *ikke* skal prøve kræfter med i med denne EP. -Tanken med disse vinkler er -at det synes væsentligt at sammenholde ikke blot *argumenter* fra hver *afsender*, -men også inddrage *timing* af argumenterne -og indsætte dem i hver deres samtid -for at inddrage historiske aspekter i litterære analyser. - -Giver det mening i 2014 -at kritisere et kunstværk fra 2003 for kulturel appropriation, -eller er det en vægtig pointe -når kunstnerne i deres respons undrer sig over timingen? - -Havde kritikeren samme meninger i 1999-2002 da han forskede i indianske stammer -(som er hans rygdækning i sin kritik), -eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis? - -Havde kunstnergruppen samme meninger da de lancerede kunstværket -som i deres respns til kritikken, -eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis? - -## Reklametemaer for energidrik, historisk - -indtil 1950'erne -: Amerikansk overklasse-idyl - -1970'erne -: teenage-lykke - -1990'erne -: meta-fallos-symboler i 1990'erne -: (Asger Liebst udgav gymnasie-lærebogen "Øjet og pilen" i 1989) - -2000'erne -: meta-antiimperialisme - -## Politiske slagord som kunst som produkt som politisk middel - -# Kilder - -Selve værket. -<https://www.superflex.net/works/guarana_power> - -Teksten på siden af etiketten -(se også tidligere version uden selvcensure under "Kilder" → "Tidsramme for kunstprojekt"). -<https://web.archive.org/web/20051104001022/https://guaranapower.org/main.php?page=strategy&id=1> - -Billede af konkurrerende produkt Guaraná Antarctica. -<https://specialsodavand.dk/forside/34-guarana-antarctica.html> - -Noter fra fan-website om guaraná læskedrikke i perioden 2001-2002 -<http://guarana.com/news.html> - -## Kritik af værket - -Selve kritiken (og senere opfølgning fra kritikeren) -<https://www.information.dk/debat/2014/01/godhedens-kunst> -<https://www.information.dk/debat/2014/02/superflex-lytter-kritik> - -Respons på kritiken fra kunstnergruppen. -<https://www.information.dk/debat/2014/01/superflex-stoever-rundt-frelsere-amazonas> - -Tilsyneladende kritikerens udgivelser som antropolog med ekspertise i Mawé indianere. -<https://forskning.ruc.dk/da/persons/cgroes/publications/> -<https://tidsskrift.dk/tidsskriftetantropologi/article/view/107375> -<https://tidsskrift.dk/tidsskriftetantropologi/article/download/107375/156905/> - -Ifølge samling af publikationer hos RUC -beskæftigede Christian Groes sig tilsyneladende kun med Mawé indianere i 1999-2002 -(derefter flyttedes fokus til kønsstudier). -<https://forskning.ruc.dk/da/persons/cgroes/publications/?page=2> -<https://forskning.ruc.dk/da/persons/cgroes/publications/?page=1> - -## Colakrigen - -Artikel fra 2009 baseret på forskningstekst om colakrigen. -<https://videnskab.dk/kultur-samfund/jolly-cola-slog-coca-cola-med-gigantens-egne-vaben> - -Selve forskningsteksten om colakrigen: -Jolly cola lanceres af 18 danske bryggerier -som eksplicit modvægt til Coca-Cola i 1959 (s. 464 l. 8). -Jolly cola sælger lisså godt som Coca-cola frem til midt i 1960'erne (s. 471 ll. 2-25). -<https://tidsskrift.dk/historisktidsskrift/article/view/56372> -<https://tidsskrift.dk/historisktidsskrift/article/view/56372/76578> - -Begrebet "forbrugersamfund" tilføjes ordbogen 1959 (s. 471 l. 16 + dsn). -<https://dsn.dk/ordbog/noid/forbrugersamfund/> - -Klar cola populært i 80'erne. -<https://www.bt.dk/danmark/husker-du-kult-colaen-vender-endelig-tilbage> - -Artikel om danske retro-sodavand, -som nævner en række eksotiske hits fra 1990'erne samt Guaraná Antarctica. -<https://www.vice.com/da/article/evmqwp/mysteriet-om-danskernes-forsvundne-sodavand> - -Artikel fra 2006 om Guaraná læskedrikke. -<https://www.kemifokus.dk/guarana-arven-fra-regnskoven/> - -Dansk lov om grænseværdier for koffein i læskedrikke. -<https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/634> - -## Appropriationskunst - -Andy Warhol kopierede kopieringskoncepter fra Yayoi Kusama. -<https://www.information.dk/kultur/2018/10/yayoi-kusama-hele-verdens-yndlingskunstner> - -Superflex approprierer Barbara Kruger. -<https://www.superflex.net/works/i_copy_therefore_i_am> - -## Tidsramme for kunstprojekt - -ifølge webarkiv-service <https://web.archive.org/> -lancerede Superflex websitet <https://www.guaranapower.org> i 2003, -selvcensurerede Ambev og PepsiCo på det siden medio 2004 -og mistede kontrollen over det i 2019 -(arkivkopi august 2003: <https://web.archive.org/web/20030804032849/https://www.guaranapower.org/>; -arkivkopi oktober 2003: <https://web.archive.org/web/20031007033429/https://www.guaranapower.org/>; -arkivkopi marts 2004: <https://web.archive.org/web/20040326072132/https://www.guaranapower.org/>; -arkivkopi juni 2004: <https://web.archive.org/web/20040604070212/https://www.guaranapower.org/>; -arkivkopi januar 2019: <https://web.archive.org/web/20190110145818/https://www.guaranapower.org/>; -arkivkopi august 2019: <https://web.archive.org/web/20190811070208/https://www.guaranapower.org/>). - -ifølge webarkiv-service <https://web.archive.org/> -lancerede Superflex tilsyneladende websitet <http://www.thepowerfoundation.org> i 2008, -og mistede kontrollen over det mellem 2012 og 2014 -(arkivkopi april 2008: <https://web.archive.org/web/20080416125339/https://thepowerfoundation.org/>; -arkivkopi november 2008: <https://web.archive.org/web/20081119154451/https://thepowerfoundation.org/>; -arkivkopi 2012; <https://web.archive.org/web/20120723032432/https://thepowerfoundation.org/>; -arkivkopi 2014: <https://web.archive.org/web/20140209023051/https://www.thepowerfoundation.org/>). - -Ifølge CVR eksisterede The Power Foundation i perioden 2005-2016. -<https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/28474261> - -# Faldgruber - -Opgaven skal kun dække **dansk** og **historie**, -(ikke samfundsfag, kunst eller andre fag). - -Opgaven skal kun demonstrere *uddrag* af fagenes metoder. - -Historiemetoder: Analyse skal afdække kontinuitet og brud. - -Danskmetoder: Perspektivering til andre tekster |