summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--vuc/ep/begrebet.md11
-rw-r--r--vuc/ep/data.md48
-rw-r--r--vuc/ep/disposition.md55
-rw-r--r--vuc/ep/emne.md55
-rw-r--r--vuc/ep/guaraná.md239
5 files changed, 408 insertions, 0 deletions
diff --git a/vuc/ep/begrebet.md b/vuc/ep/begrebet.md
new file mode 100644
index 0000000..8e71633
--- /dev/null
+++ b/vuc/ep/begrebet.md
@@ -0,0 +1,11 @@
+Begrebet "appropriere" betyder [noget retnign af] "at vinde hævd",
+og "appropriation" er noget som har fået nyet eller udvidet ejerskab.
+
+Begrebet er i sig selv neutralt men opfattes ofte negativt,
+dels pga. favoriseringen af (især kommerciel) ejerskabskultur siden 1980'erne,
+og dels da nyere tids offentlige debat ofte anvender begrebet
+i sammensætningen "kulurel appropriation"
+hvor det bruges om at en stærkere gruppe (f.eks. den hvide mand)
+der approprierer kultur fra en svageres gruppe (f.eks. indianere),
+og det anses for dårlig stil - udbytning - pga. det ulige magtforhold
+(som det at slå på en der er mindre end sig selv).
diff --git a/vuc/ep/data.md b/vuc/ep/data.md
new file mode 100644
index 0000000..9919ab9
--- /dev/null
+++ b/vuc/ep/data.md
@@ -0,0 +1,48 @@
+---
+title: Inspiration og appropriation i Superflex' værk "Al data til folket"
+subtitle: Eksamensprojekt i Dansk A og Historie B
+author: Jonas Smedegaard
+date: 2023-05-02
+lang: da-DK
+---
+
+# Emne
+
+Ejerskab i kunstneriske ideer og værker
+(koncepter og objekter).
+
+## Analyse af kunstværk "Al data til folket"
+
+Superflex - "Al data til folket",
+koblet til staten kontra folket i kritik af Vietnamkrigen
+<https://holbaekart.dk/kunstner/superflex/>
+
+Kunsthistorisk belysning:
+Andy Warhol kopierede kopieringskoncepter fra Yayoi Kusama.
+<https://www.information.dk/kultur/2018/10/yayoi-kusama-hele-verdens-yndlingskunstner>
+
+Historisk analyse af webside
+<http://guarana.com/news.html> -
+
+
+## Konkret idé
+
+Appropriering af anmeldelse af "I shop therefore I am"
+adapteret til "Guaraná Power" etiket og pressemateriale.
+<https://publicdelivery.org/barbara-kruger-i-shop/>
+
+Udskift reference til Rene Descartes
+med Asger Liebsts "Øjet og pilen",
+og forskydningen (approprieringen)
+fra skjulte signaler til eksplicit joke
+i reklamer for Jolly Cola i 90'erne.
+
+Medtage kommentar om egen appropriering,
+med præcis difference som bilag.
+
+# Faldgruber
+
+Opgaven skal kun dække **dansk** og **historie**,
+(ikke samfundsfag, kunst eller andre fag).
+
+Opgaven skal kun demonstrere et *uddrag* af fagenes metoder.
diff --git a/vuc/ep/disposition.md b/vuc/ep/disposition.md
new file mode 100644
index 0000000..58409fc
--- /dev/null
+++ b/vuc/ep/disposition.md
@@ -0,0 +1,55 @@
+# Begrebet
+
+Om hvad "appriopriere" og "appropriation" betyder,
+og lisså vigtigt hvad det ofte forveksles med men *ikke* betyder.
+
+[historie: belæg for at nylig øget kritik af kulturappropriation,
+f.eks. eskimo-is og julekalender,
+og (måske bedre dokumenteret historisk)
+hvide skuespillere der spiller indere/afrikanere/indianere]
+
+# Værket
+
+Kort præsentation af kunstværket "Guaraná Power" fra 2003.
+
+[historie: historisk materiale som er bevidst iscenesat -
+beskrive brug af <https://archive.org/> som "tidsmaskine"
+både til verificering og til afsløring af værkets selvcensur]
+
+# Produktet
+
+Kobling til "Guaraná Antarctica",
+med rødder i energidrikken cola
+og - især i Danmark - tidligere symbolleg ("To store frugter" i 1991)
+og antiimperialisme (Jolly colas unikke dominans i efterkrigstiden).
+
+[historie: Dansk colahistorie,
+videreført til symbolleg i 1990'erne,
+og Guaraná først kun som medicin
+(shots med "Junglespeed" ved festivaller i 1990 blev ulovliggjort)
+til tilladelse til brug i læskedrik,
+og senere i (stærk) energidrik]
+
+# Debatten
+
+Kritik i Information i 2014 om kulturel appropriation
+i forhold til oprindelige folk i brasilien
+som burde have patent på udvindelsen af Guaraná.
+
+[måske kun fokus på selve kritikken,
+måske fokus på metateksten "en tråd"
+som starter med værkets budskab, så kritikken som svar,
+og så respons, gentagen kritik, og tavshed]
+
+[historie: metateksten starter - ifølge kritikken -
+med Mawé-indianeres udvinding af Guaraná,
+derefter popularisering i Brasilien,
+og så (formodentligt antropologers støtte til) Mawé-indianeres patentkrav]
+
+# Konceptet
+
+Propagandakunst, appropriationskunst, kommerce kunst,
+Rødder i tidligere værker,
+og derfra i fredsbevægelsen i 1970'erne.
+
+[historie: belæg for kobling til fredsbevægelsen]
diff --git a/vuc/ep/emne.md b/vuc/ep/emne.md
new file mode 100644
index 0000000..c45ea1f
--- /dev/null
+++ b/vuc/ep/emne.md
@@ -0,0 +1,55 @@
+---
+lang: da-DK
+date: 2023-03-29
+---
+
+# Appropriation i multimodale tekster
+
+Jeg er stærkt optaget af fænomenet "remix culture"
+<https://en.wikipedia.org/wiki/Remix_culture>
+og har de seneste 25 år været personligt engageret
+i flere sådanne kulturer
+indenfor elektronisk musik og software-udvikling.
+
+En central problemstilling indenfor remix culture er appropriation.
+Dvs. hvorvidt det lykkes at etablere ejerskab
+i et værk (ofte en multimodal tekst) baseret på et andet værk.
+
+Jeg ønsker at analysere udvalgte multimodale tekster
+relateret til kunstværket "Guaraná Power",
+med fokus på meget forskelligartede forsøg på appropriering:
+
+ * Kunstappropriation: Værket approprierer (måske) tidligere kunstværker af Barbara Kruger (belæg er senere mere stiliserede værker af samme kunstgruppe med entydig reference til tidligere værk)
+ * Kulturel appropriation: Værket inkluderer et budskab om at det støtter sydamerikanske bønder og approprierer derved (måske) indiansk kultur i samme område
+ * Social appropriation: Kritik om kulturel appropriation kommer efter mange år og kan (måske) ses om et forsøg på at lukrere på kunstværkets succes - en teknik kendt i nogle sammenhænge som "hijacking" <https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Thread%20Hijacking>
+ * Varemærkeappropriation: Værkets varemærke er tydeligt baseret på et beslægtet kommercielt produkt - den brasilianske sodavand Guaraná Antarctica - og kan derfor (måske) siges at være en appropriation
+
+I hvert tilfælde vil jeg undersøge,
+om der kan siges at være tale om appropriation,
+eller om det mere rimeligt må kategoriseres vagere som inspiration
+eller stærkere som plagiat/tyveri.
+
+Som primære kilder har jeg flere muligheder,
+hvor eksempelvis følgende tænkes anvendt:
+
+ * Varemærke - centralt visuelt motiv i kunstværket, fra 2003
+ * Beretning - øjenvidnefortælling fra workshop som forberedelse til kunstværk, 2003
+ * Anklage - Debatindlæg i avis om at værket er kulturel appropriation, fra 2014
+
+Jeg forventer at anvende historiske metoder
+til vurdering af de primære kilders brugbarhed
+og til at belyse historisk baggrund for anklage.
+
+Jeg forventer at anvende dansk-metoder
+bl.a. til billedanalyse af varemærke
+og retorisk analyse af anklage.
+
+Som sekundære kilder forestiller jeg mig
+bl.a. at bruge følgende:
+
+ * Cola-krigen - afhandling om Jolly colas dominans på det danske marked i perioden 1959-1965
+ * Øjet og Pilen - (omtale af) gymnasie-undervisningsbog af Asger Liebst om afkodning af skjulte koder i reklamer, udgivet i 1989
+ * Danmarks bedste reklamefilm - (omtale af) reklamefilmen "To modne frugter" som bevidst leger med koder i cola-reklamer, lanceret i 1991 <https://web.archive.org/web/20120616165602/http://programmer.tv2.dk/reklamer/>
+ * I copy therefore I am - (omtale af) senere kunstværk i samme stil om "Guaraná power" med direkte reference til "Untitled (I shop therefore I am)" af Barbara Kruger <https://www.superflex.net/works/i_copy_therefore_i_am>
+ * Untitled (I shop therefore I am) - (omtale af) tidligere kunstværk som approprierer tekst af Rene Descartes "I think therefore I am" <https://publicdelivery.org/barbara-kruger-i-shop/>
+ * Steldom - Omtale af Salling Groups dom for plagiat af keramisk håndværk <https://www.dr.dk/nyheder/seneste/salling-group-skal-betale-en-million-kroner-i-erstatning-til-keramiker>
diff --git a/vuc/ep/guaraná.md b/vuc/ep/guaraná.md
new file mode 100644
index 0000000..fc24101
--- /dev/null
+++ b/vuc/ep/guaraná.md
@@ -0,0 +1,239 @@
+---
+title: Appropriation i og af kunstværket "Guaraná Power"
+subtitle: Eksamensprojekt i Dansk A og Historie B
+author: Jonas Smedegaard
+date: 2023-05-02
+lang: da-DK
+---
+
+# Emne
+
+Belysning af ejerskab i et kunstnerisk værk.
+
+# Vinkler
+
+Jeg kan se flere interessante vinkler
+at belyse Kunstprojektet "Guaraná Power" fra.
+
+Jeg forestiller mig kun at beskæftige mig
+med et uddrag af dem der er opstillet her.
+
+## Appropriationstyper
+
+Begrebet appropriation dækker over aktivt at "gøre noget til sit eget".
+Begrebet bruges oftest om kunst og kultur,
+men giver mening at anvende bl.a. for visuelle udtryk
+(som del af noget kunst men også f.eks. merkantilt og reklamemæssigt).
+På et spektrum kan appropriation siges
+at ligge mellem inspiration og plagiat.
+
+Kan kunstværket rimeligvis kategoriseres som appropriationskunst
+(uanset om det er "stor kunst" eller ej)?
+
+Kan kritikken i 2014 rimeligvis kategoriseres
+som at omhandle kulturel appropriation
+af Mawí-folket i Brasilien -
+(uanset hvor plausibel den er)?
+
+Kan kunstværket rimeligvis kategoriseres
+som at omhandle kulturel appropriation
+fra brasilianske Bewco og/eller deres største investor Pepsico
+af Mawí-folket i Brasilien -
+(uanset hvor plausibel den er)?
+Er det i givet fald samme type kulturel appropriation
+som kritikken i 2014?
+
+Kan min billedanalyse rimeligvis kategoriseres
+som litterær appropriation?
+
+## Billedanalyse
+
+Analyse af sodavandsetiket del af kunstværket "Guaraná Power"
+med tidligere anmeldelse af "I shop therefore I am" som skabelon,
+hvor reference til Rene Descartes er udskiftet
+med reference til Asger Liebst og "Øjet og pilen"
+og forskydningen (reklame-approprieringen!)
+fra skjulte signaler til eksplicit joke
+i reklamer for Jolly Cola i 1990'erne.
+(tidl. anmeldelse: <https://publicdelivery.org/barbara-kruger-i-shop/>)
+
+Medtage kommentar om egen appropriering,
+med præcis difference som bilag.
+
+## Reality check
+
+Analyse af kilder til kunstprojektet,
+med fokus på deres anvendelighed -
+hhv. historisk (pålidelighed til de formål de skal anvendes til her)
+og litterært (på hvilke måder er det en konstrueret tekst).
+
+Kunstgruppen bag har i både værkets egen kommunikation,
+relateret pressemateriale,
+og deres respons til kritikken
+både kunstneriske og finanielle interesser i at kontrollere
+narrativet for deres darling.
+
+Kritikeren har sit ry at værne om,
+som dels kan støtte pålideligheden som kilde
+da hans profession er videnskabelig dokumentation
+hvor det er i egen interesse at præsentere robuste fakta,
+men måske i hans polemiske avis-indlæg kan svække pålideligheden
+da han i den debat kan have en vis interesse i at polere på sin faglighed.
+
+En øjenvidneberetning eksisterer
+i form af en rapport fra den workshop som igangsatte projektet -
+uden den kunstnerisk/strategiske selvcensur
+som kunstnergruppen valgte at pålægge deres eget senere materiale.
+<https://web.archive.org/web/20061003053505/http://www.nifca.org/2006/projects/2003/supertropical.html>
+
+## Diskurser
+
+I min søgen efter muligheder for vinkler
+som inddrager både litterære og historiske metoder,
+synes begrebet "diskurs" at være dækkende for et sæt af vinkler.
+Ordet "diskurs" er dog et fremmedord for mig
+så bær over med mig hvis jeg har anvendt begrebet forkert.
+Mere specifikt lyder metoden "diskursanalyse"
+som noget jeg *ikke* evner
+og derfor *ikke* skal prøve kræfter med i med denne EP.
+Tanken med disse vinkler er
+at det synes væsentligt at sammenholde ikke blot *argumenter* fra hver *afsender*,
+men også inddrage *timing* af argumenterne
+og indsætte dem i hver deres samtid
+for at inddrage historiske aspekter i litterære analyser.
+
+Giver det mening i 2014
+at kritisere et kunstværk fra 2003 for kulturel appropriation,
+eller er det en vægtig pointe
+når kunstnerne i deres respons undrer sig over timingen?
+
+Havde kritikeren samme meninger i 1999-2002 da han forskede i indianske stammer
+(som er hans rygdækning i sin kritik),
+eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis?
+
+Havde kunstnergruppen samme meninger da de lancerede kunstværket
+som i deres respns til kritikken,
+eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis?
+
+## Reklametemaer for energidrik, historisk
+
+indtil 1950'erne
+: Amerikansk overklasse-idyl
+
+1970'erne
+: teenage-lykke
+
+1990'erne
+: meta-fallos-symboler i 1990'erne
+: (Asger Liebst udgav gymnasie-lærebogen "Øjet og pilen" i 1989)
+
+2000'erne
+: meta-antiimperialisme
+
+## Politiske slagord som kunst som produkt som politisk middel
+
+# Kilder
+
+Selve værket.
+<https://www.superflex.net/works/guarana_power>
+
+Teksten på siden af etiketten
+(se også tidligere version uden selvcensure under "Kilder" → "Tidsramme for kunstprojekt").
+<https://web.archive.org/web/20051104001022/https://guaranapower.org/main.php?page=strategy&id=1>
+
+Billede af konkurrerende produkt Guaraná Antarctica.
+<https://specialsodavand.dk/forside/34-guarana-antarctica.html>
+
+Noter fra fan-website om guaraná læskedrikke i perioden 2001-2002
+<http://guarana.com/news.html>
+
+## Kritik af værket
+
+Selve kritiken (og senere opfølgning fra kritikeren)
+<https://www.information.dk/debat/2014/01/godhedens-kunst>
+<https://www.information.dk/debat/2014/02/superflex-lytter-kritik>
+
+Respons på kritiken fra kunstnergruppen.
+<https://www.information.dk/debat/2014/01/superflex-stoever-rundt-frelsere-amazonas>
+
+Tilsyneladende kritikerens udgivelser som antropolog med ekspertise i Mawé indianere.
+<https://forskning.ruc.dk/da/persons/cgroes/publications/>
+<https://tidsskrift.dk/tidsskriftetantropologi/article/view/107375>
+<https://tidsskrift.dk/tidsskriftetantropologi/article/download/107375/156905/>
+
+Ifølge samling af publikationer hos RUC
+beskæftigede Christian Groes sig tilsyneladende kun med Mawé indianere i 1999-2002
+(derefter flyttedes fokus til kønsstudier).
+<https://forskning.ruc.dk/da/persons/cgroes/publications/?page=2>
+<https://forskning.ruc.dk/da/persons/cgroes/publications/?page=1>
+
+## Colakrigen
+
+Artikel fra 2009 baseret på forskningstekst om colakrigen.
+<https://videnskab.dk/kultur-samfund/jolly-cola-slog-coca-cola-med-gigantens-egne-vaben>
+
+Selve forskningsteksten om colakrigen:
+Jolly cola lanceres af 18 danske bryggerier
+som eksplicit modvægt til Coca-Cola i 1959 (s. 464 l. 8).
+Jolly cola sælger lisså godt som Coca-cola frem til midt i 1960'erne (s. 471 ll. 2-25).
+<https://tidsskrift.dk/historisktidsskrift/article/view/56372>
+<https://tidsskrift.dk/historisktidsskrift/article/view/56372/76578>
+
+Begrebet "forbrugersamfund" tilføjes ordbogen 1959 (s. 471 l. 16 + dsn).
+<https://dsn.dk/ordbog/noid/forbrugersamfund/>
+
+Klar cola populært i 80'erne.
+<https://www.bt.dk/danmark/husker-du-kult-colaen-vender-endelig-tilbage>
+
+Artikel om danske retro-sodavand,
+som nævner en række eksotiske hits fra 1990'erne samt Guaraná Antarctica.
+<https://www.vice.com/da/article/evmqwp/mysteriet-om-danskernes-forsvundne-sodavand>
+
+Artikel fra 2006 om Guaraná læskedrikke.
+<https://www.kemifokus.dk/guarana-arven-fra-regnskoven/>
+
+Dansk lov om grænseværdier for koffein i læskedrikke.
+<https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/634>
+
+## Appropriationskunst
+
+Andy Warhol kopierede kopieringskoncepter fra Yayoi Kusama.
+<https://www.information.dk/kultur/2018/10/yayoi-kusama-hele-verdens-yndlingskunstner>
+
+Superflex approprierer Barbara Kruger.
+<https://www.superflex.net/works/i_copy_therefore_i_am>
+
+## Tidsramme for kunstprojekt
+
+ifølge webarkiv-service <https://web.archive.org/>
+lancerede Superflex websitet <https://www.guaranapower.org> i 2003,
+selvcensurerede Ambev og PepsiCo på det siden medio 2004
+og mistede kontrollen over det i 2019
+(arkivkopi august 2003: <https://web.archive.org/web/20030804032849/https://www.guaranapower.org/>;
+arkivkopi oktober 2003: <https://web.archive.org/web/20031007033429/https://www.guaranapower.org/>;
+arkivkopi marts 2004: <https://web.archive.org/web/20040326072132/https://www.guaranapower.org/>;
+arkivkopi juni 2004: <https://web.archive.org/web/20040604070212/https://www.guaranapower.org/>;
+arkivkopi januar 2019: <https://web.archive.org/web/20190110145818/https://www.guaranapower.org/>;
+arkivkopi august 2019: <https://web.archive.org/web/20190811070208/https://www.guaranapower.org/>).
+
+ifølge webarkiv-service <https://web.archive.org/>
+lancerede Superflex tilsyneladende websitet <http://www.thepowerfoundation.org> i 2008,
+og mistede kontrollen over det mellem 2012 og 2014
+(arkivkopi april 2008: <https://web.archive.org/web/20080416125339/https://thepowerfoundation.org/>;
+arkivkopi november 2008: <https://web.archive.org/web/20081119154451/https://thepowerfoundation.org/>;
+arkivkopi 2012; <https://web.archive.org/web/20120723032432/https://thepowerfoundation.org/>;
+arkivkopi 2014: <https://web.archive.org/web/20140209023051/https://www.thepowerfoundation.org/>).
+
+Ifølge CVR eksisterede The Power Foundation i perioden 2005-2016.
+<https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/28474261>
+
+# Faldgruber
+
+Opgaven skal kun dække **dansk** og **historie**,
+(ikke samfundsfag, kunst eller andre fag).
+
+Opgaven skal kun demonstrere *uddrag* af fagenes metoder.
+
+Historiemetoder: Analyse skal afdække kontinuitet og brud.
+
+Danskmetoder: Perspektivering til andre tekster