summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vuc/ep/guaraná.md
diff options
context:
space:
mode:
authorIkiWiki <ikiwiki.info>2023-04-02 12:08:58 +0200
committerIkiWiki <ikiwiki.info>2023-04-02 12:08:58 +0200
commitaf04f4ba445ecb6fb3d4a4e3ece53f4caf2b6b0a (patch)
tree76abad512867a2af4c2357e329d8282eda937c6d /vuc/ep/guaraná.md
parent5610852fcf051fcea0c93bc844170df8e43e4084 (diff)
avoid accent in page name guarana
Diffstat (limited to 'vuc/ep/guaraná.md')
-rw-r--r--vuc/ep/guaraná.md239
1 files changed, 0 insertions, 239 deletions
diff --git a/vuc/ep/guaraná.md b/vuc/ep/guaraná.md
deleted file mode 100644
index fc24101..0000000
--- a/vuc/ep/guaraná.md
+++ /dev/null
@@ -1,239 +0,0 @@
----
-title: Appropriation i og af kunstværket "Guaraná Power"
-subtitle: Eksamensprojekt i Dansk A og Historie B
-author: Jonas Smedegaard
-date: 2023-05-02
-lang: da-DK
----
-
-# Emne
-
-Belysning af ejerskab i et kunstnerisk værk.
-
-# Vinkler
-
-Jeg kan se flere interessante vinkler
-at belyse Kunstprojektet "Guaraná Power" fra.
-
-Jeg forestiller mig kun at beskæftige mig
-med et uddrag af dem der er opstillet her.
-
-## Appropriationstyper
-
-Begrebet appropriation dækker over aktivt at "gøre noget til sit eget".
-Begrebet bruges oftest om kunst og kultur,
-men giver mening at anvende bl.a. for visuelle udtryk
-(som del af noget kunst men også f.eks. merkantilt og reklamemæssigt).
-På et spektrum kan appropriation siges
-at ligge mellem inspiration og plagiat.
-
-Kan kunstværket rimeligvis kategoriseres som appropriationskunst
-(uanset om det er "stor kunst" eller ej)?
-
-Kan kritikken i 2014 rimeligvis kategoriseres
-som at omhandle kulturel appropriation
-af Mawí-folket i Brasilien -
-(uanset hvor plausibel den er)?
-
-Kan kunstværket rimeligvis kategoriseres
-som at omhandle kulturel appropriation
-fra brasilianske Bewco og/eller deres største investor Pepsico
-af Mawí-folket i Brasilien -
-(uanset hvor plausibel den er)?
-Er det i givet fald samme type kulturel appropriation
-som kritikken i 2014?
-
-Kan min billedanalyse rimeligvis kategoriseres
-som litterær appropriation?
-
-## Billedanalyse
-
-Analyse af sodavandsetiket del af kunstværket "Guaraná Power"
-med tidligere anmeldelse af "I shop therefore I am" som skabelon,
-hvor reference til Rene Descartes er udskiftet
-med reference til Asger Liebst og "Øjet og pilen"
-og forskydningen (reklame-approprieringen!)
-fra skjulte signaler til eksplicit joke
-i reklamer for Jolly Cola i 1990'erne.
-(tidl. anmeldelse: <https://publicdelivery.org/barbara-kruger-i-shop/>)
-
-Medtage kommentar om egen appropriering,
-med præcis difference som bilag.
-
-## Reality check
-
-Analyse af kilder til kunstprojektet,
-med fokus på deres anvendelighed -
-hhv. historisk (pålidelighed til de formål de skal anvendes til her)
-og litterært (på hvilke måder er det en konstrueret tekst).
-
-Kunstgruppen bag har i både værkets egen kommunikation,
-relateret pressemateriale,
-og deres respons til kritikken
-både kunstneriske og finanielle interesser i at kontrollere
-narrativet for deres darling.
-
-Kritikeren har sit ry at værne om,
-som dels kan støtte pålideligheden som kilde
-da hans profession er videnskabelig dokumentation
-hvor det er i egen interesse at præsentere robuste fakta,
-men måske i hans polemiske avis-indlæg kan svække pålideligheden
-da han i den debat kan have en vis interesse i at polere på sin faglighed.
-
-En øjenvidneberetning eksisterer
-i form af en rapport fra den workshop som igangsatte projektet -
-uden den kunstnerisk/strategiske selvcensur
-som kunstnergruppen valgte at pålægge deres eget senere materiale.
-<https://web.archive.org/web/20061003053505/http://www.nifca.org/2006/projects/2003/supertropical.html>
-
-## Diskurser
-
-I min søgen efter muligheder for vinkler
-som inddrager både litterære og historiske metoder,
-synes begrebet "diskurs" at være dækkende for et sæt af vinkler.
-Ordet "diskurs" er dog et fremmedord for mig
-så bær over med mig hvis jeg har anvendt begrebet forkert.
-Mere specifikt lyder metoden "diskursanalyse"
-som noget jeg *ikke* evner
-og derfor *ikke* skal prøve kræfter med i med denne EP.
-Tanken med disse vinkler er
-at det synes væsentligt at sammenholde ikke blot *argumenter* fra hver *afsender*,
-men også inddrage *timing* af argumenterne
-og indsætte dem i hver deres samtid
-for at inddrage historiske aspekter i litterære analyser.
-
-Giver det mening i 2014
-at kritisere et kunstværk fra 2003 for kulturel appropriation,
-eller er det en vægtig pointe
-når kunstnerne i deres respons undrer sig over timingen?
-
-Havde kritikeren samme meninger i 1999-2002 da han forskede i indianske stammer
-(som er hans rygdækning i sin kritik),
-eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis?
-
-Havde kunstnergruppen samme meninger da de lancerede kunstværket
-som i deres respns til kritikken,
-eller giver evt. ændrede holdninger mening på anden vis?
-
-## Reklametemaer for energidrik, historisk
-
-indtil 1950'erne
-: Amerikansk overklasse-idyl
-
-1970'erne
-: teenage-lykke
-
-1990'erne
-: meta-fallos-symboler i 1990'erne
-: (Asger Liebst udgav gymnasie-lærebogen "Øjet og pilen" i 1989)
-
-2000'erne
-: meta-antiimperialisme
-
-## Politiske slagord som kunst som produkt som politisk middel
-
-# Kilder
-
-Selve værket.
-<https://www.superflex.net/works/guarana_power>
-
-Teksten på siden af etiketten
-(se også tidligere version uden selvcensure under "Kilder" → "Tidsramme for kunstprojekt").
-<https://web.archive.org/web/20051104001022/https://guaranapower.org/main.php?page=strategy&id=1>
-
-Billede af konkurrerende produkt Guaraná Antarctica.
-<https://specialsodavand.dk/forside/34-guarana-antarctica.html>
-
-Noter fra fan-website om guaraná læskedrikke i perioden 2001-2002
-<http://guarana.com/news.html>
-
-## Kritik af værket
-
-Selve kritiken (og senere opfølgning fra kritikeren)
-<https://www.information.dk/debat/2014/01/godhedens-kunst>
-<https://www.information.dk/debat/2014/02/superflex-lytter-kritik>
-
-Respons på kritiken fra kunstnergruppen.
-<https://www.information.dk/debat/2014/01/superflex-stoever-rundt-frelsere-amazonas>
-
-Tilsyneladende kritikerens udgivelser som antropolog med ekspertise i Mawé indianere.
-<https://forskning.ruc.dk/da/persons/cgroes/publications/>
-<https://tidsskrift.dk/tidsskriftetantropologi/article/view/107375>
-<https://tidsskrift.dk/tidsskriftetantropologi/article/download/107375/156905/>
-
-Ifølge samling af publikationer hos RUC
-beskæftigede Christian Groes sig tilsyneladende kun med Mawé indianere i 1999-2002
-(derefter flyttedes fokus til kønsstudier).
-<https://forskning.ruc.dk/da/persons/cgroes/publications/?page=2>
-<https://forskning.ruc.dk/da/persons/cgroes/publications/?page=1>
-
-## Colakrigen
-
-Artikel fra 2009 baseret på forskningstekst om colakrigen.
-<https://videnskab.dk/kultur-samfund/jolly-cola-slog-coca-cola-med-gigantens-egne-vaben>
-
-Selve forskningsteksten om colakrigen:
-Jolly cola lanceres af 18 danske bryggerier
-som eksplicit modvægt til Coca-Cola i 1959 (s. 464 l. 8).
-Jolly cola sælger lisså godt som Coca-cola frem til midt i 1960'erne (s. 471 ll. 2-25).
-<https://tidsskrift.dk/historisktidsskrift/article/view/56372>
-<https://tidsskrift.dk/historisktidsskrift/article/view/56372/76578>
-
-Begrebet "forbrugersamfund" tilføjes ordbogen 1959 (s. 471 l. 16 + dsn).
-<https://dsn.dk/ordbog/noid/forbrugersamfund/>
-
-Klar cola populært i 80'erne.
-<https://www.bt.dk/danmark/husker-du-kult-colaen-vender-endelig-tilbage>
-
-Artikel om danske retro-sodavand,
-som nævner en række eksotiske hits fra 1990'erne samt Guaraná Antarctica.
-<https://www.vice.com/da/article/evmqwp/mysteriet-om-danskernes-forsvundne-sodavand>
-
-Artikel fra 2006 om Guaraná læskedrikke.
-<https://www.kemifokus.dk/guarana-arven-fra-regnskoven/>
-
-Dansk lov om grænseværdier for koffein i læskedrikke.
-<https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/634>
-
-## Appropriationskunst
-
-Andy Warhol kopierede kopieringskoncepter fra Yayoi Kusama.
-<https://www.information.dk/kultur/2018/10/yayoi-kusama-hele-verdens-yndlingskunstner>
-
-Superflex approprierer Barbara Kruger.
-<https://www.superflex.net/works/i_copy_therefore_i_am>
-
-## Tidsramme for kunstprojekt
-
-ifølge webarkiv-service <https://web.archive.org/>
-lancerede Superflex websitet <https://www.guaranapower.org> i 2003,
-selvcensurerede Ambev og PepsiCo på det siden medio 2004
-og mistede kontrollen over det i 2019
-(arkivkopi august 2003: <https://web.archive.org/web/20030804032849/https://www.guaranapower.org/>;
-arkivkopi oktober 2003: <https://web.archive.org/web/20031007033429/https://www.guaranapower.org/>;
-arkivkopi marts 2004: <https://web.archive.org/web/20040326072132/https://www.guaranapower.org/>;
-arkivkopi juni 2004: <https://web.archive.org/web/20040604070212/https://www.guaranapower.org/>;
-arkivkopi januar 2019: <https://web.archive.org/web/20190110145818/https://www.guaranapower.org/>;
-arkivkopi august 2019: <https://web.archive.org/web/20190811070208/https://www.guaranapower.org/>).
-
-ifølge webarkiv-service <https://web.archive.org/>
-lancerede Superflex tilsyneladende websitet <http://www.thepowerfoundation.org> i 2008,
-og mistede kontrollen over det mellem 2012 og 2014
-(arkivkopi april 2008: <https://web.archive.org/web/20080416125339/https://thepowerfoundation.org/>;
-arkivkopi november 2008: <https://web.archive.org/web/20081119154451/https://thepowerfoundation.org/>;
-arkivkopi 2012; <https://web.archive.org/web/20120723032432/https://thepowerfoundation.org/>;
-arkivkopi 2014: <https://web.archive.org/web/20140209023051/https://www.thepowerfoundation.org/>).
-
-Ifølge CVR eksisterede The Power Foundation i perioden 2005-2016.
-<https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/28474261>
-
-# Faldgruber
-
-Opgaven skal kun dække **dansk** og **historie**,
-(ikke samfundsfag, kunst eller andre fag).
-
-Opgaven skal kun demonstrere *uddrag* af fagenes metoder.
-
-Historiemetoder: Analyse skal afdække kontinuitet og brud.
-
-Danskmetoder: Perspektivering til andre tekster